[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 10، شماره 5 - ( ویژه نامه توسعه آموزش 1389 ) ::
جلد 10 شماره 5 صفحات 1120-1110 برگشت به فهرست نسخه ها
راه‌های پرورش تفکر انتقادی دانشجویان، چالشی بزرگ در آموزش بالینی پرستاری
جهانگیر مقصودی، شهرام اعتمادی‌فر، فریبا حقانی
، etemadifar@nm.mui.ac.ir
چکیده:   (22127 مشاهده)
مقدمه: با توجه به اهمیت و نقش تفکر انتقادی در پرستاری به خصوص در عرصه‌های بالینی، چگونگی دستیابی به این هدف دارای اهمیت زیادی می‌باشد. لذا مدرسان پرستاری با چالش چگونگی کمک به دانشجویان خود جهت ارتقای مهارت‌های تفکر انتقادی خصوصاً در عرصه آموزش بالین، روبرو هستند.هدف از این مطالعه بررسی راه‌های پرورش تفکر انتقادی در دانشجویان، و ارائه پیشنهاداتی در این زمینه می‌باشد. روش‌ها: مقاله حاضر نوعی مطالعه مرورری است که با جستجوی کتب و بانکهای اطلاعاتی نظیرIranmedex-Irandoc-magiran-SID- Pubmed-Ovid و...و با استفاده از کلمات کلیدی «تفکر انتقادی »،«دانشجویان»، «آموزش بالینی» و «پرستاری» انجام شده است. نتایج: پرستاران جهت ارائه خدمات و آموزش هدف‌مند نیازمند تفکر انتقادی هستند.رشد تفکر انتقادی مستلزم فراهم‌سازی بسترهای خاصی است. برای ایجاد بستر لازم جهت تفکر انتقادی، دانش، منش، اقتدار، آمادگی و تمرین لازم است. در صورت وجود نگرش و کسب دانش برای ارتقای تفکر انتقادی نیاز به مهارت وجود دارد. این مهارت‌ها شامل مهارت‌های عمومی تفکر انتقادی نظیر اتخاذ روش علمی، فرضیه‌سازی، حل مسأله، تصمیم‌گیری و مهارت‌های خاص تفکر انتقادی در موقعیت‌های بالینی است. نتیجه‌گیری: تقویت حیطه شناختی، ایجاد انگیزه، تقویت حیطه عاطفی، ایجاد عدم تعادل، ایجاد فضایی برای کنش متقابل، برقراری توازن بین چالش و حمایت، تکالیف نوشتاری از جمله خلاصه‌های کوتاه (از نظر روش‌شناسی، خلاصه نمودن مطالب از جمله روش‌های آموزش تفکر انتقادی است)، نوشتن مقاله‌های تجزیه و تحلیلی کوتاه، تمرین حل مسأله با استفاده از رسانه جمعی، طرح تحقیقاتی و شبیه‌سازی مواردی هستند که در موقعیت‌های مختلف با تعدیل و تغییراتی می‌توان جهت رشد تفکر انتقادی دانشجویان استفاده نمود
واژه‌های کلیدی: تفکر انتقادی، دانشجویان، آموزش بالینی و پرستاری
متن کامل [PDF 284 kb]   (6365 دریافت)    
نوع مطالعه: ساير موارد | موضوع مقاله: ساير موارد
دریافت: 1390/2/19 | پذیرش: 1390/5/15 | انتشار: 1389/11/26
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Maghsoudi J, Etemadifar S, Haghani F. Improving critical thinking of students: A great challenge in clinical nursing education.. Iranian Journal of Medical Education. 2011; 10 (5) :1110-1120
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1612-fa.html

مقصودی جهانگیر، اعتمادی‌فر شهرام، حقانی فریبا. راه‌های پرورش تفکر انتقادی دانشجویان، چالشی بزرگ در آموزش بالینی پرستاری. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1389; 10 (5) :1120-1110

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1612-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 5 - ( ویژه نامه توسعه آموزش 1389 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی Iranian Journal of Medical Education
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4374