Maghsoudi J, Etemadifar S, Haghani F. Improving Critical Thinking Of Students: A Great Challenge In Clinical Nursing Education. Iranian Journal of Medical Education 2011; 10 (5) :1110-1120
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1612-fa.html
مقصودی جهانگیر، اعتمادیفر شهرام، حقانی فریبا. راههای پرورش تفکر انتقادی دانشجویان، چالشی بزرگ در آموزش بالینی پرستاری. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1389; 10 (5) :1110-1120
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1612-fa.html
، etemadifar@nm.mui.ac.ir
چکیده: (22840 مشاهده)
مقدمه: با توجه به اهمیت و نقش تفکر انتقادی در پرستاری به خصوص در عرصههای بالینی، چگونگی دستیابی به این هدف دارای اهمیت زیادی میباشد. لذا مدرسان پرستاری با چالش چگونگی کمک به دانشجویان خود جهت ارتقای مهارتهای تفکر انتقادی خصوصاً در عرصه آموزش بالین، روبرو هستند.هدف از این مطالعه بررسی راههای پرورش تفکر انتقادی در دانشجویان، و ارائه پیشنهاداتی در این زمینه میباشد. روشها: مقاله حاضر نوعی مطالعه مرورری است که با جستجوی کتب و بانکهای اطلاعاتی نظیرIranmedex-Irandoc-magiran-SID- Pubmed-Ovid و...و با استفاده از کلمات کلیدی «تفکر انتقادی »،«دانشجویان»، «آموزش بالینی» و «پرستاری» انجام شده است. نتایج: پرستاران جهت ارائه خدمات و آموزش هدفمند نیازمند تفکر انتقادی هستند.رشد تفکر انتقادی مستلزم فراهمسازی بسترهای خاصی است. برای ایجاد بستر لازم جهت تفکر انتقادی، دانش، منش، اقتدار، آمادگی و تمرین لازم است. در صورت وجود نگرش و کسب دانش برای ارتقای تفکر انتقادی نیاز به مهارت وجود دارد. این مهارتها شامل مهارتهای عمومی تفکر انتقادی نظیر اتخاذ روش علمی، فرضیهسازی، حل مسأله، تصمیمگیری و مهارتهای خاص تفکر انتقادی در موقعیتهای بالینی است. نتیجهگیری: تقویت حیطه شناختی، ایجاد انگیزه، تقویت حیطه عاطفی، ایجاد عدم تعادل، ایجاد فضایی برای کنش متقابل، برقراری توازن بین چالش و حمایت، تکالیف نوشتاری از جمله خلاصههای کوتاه (از نظر روششناسی، خلاصه نمودن مطالب از جمله روشهای آموزش تفکر انتقادی است)، نوشتن مقالههای تجزیه و تحلیلی کوتاه، تمرین حل مسأله با استفاده از رسانه جمعی، طرح تحقیقاتی و شبیهسازی مواردی هستند که در موقعیتهای مختلف با تعدیل و تغییراتی میتوان جهت رشد تفکر انتقادی دانشجویان استفاده نمود
نوع مطالعه:
ساير موارد |
موضوع مقاله:
ساير موارد دریافت: 1390/2/19 | پذیرش: 1390/5/15 | انتشار: 1389/11/26 | انتشار الکترونیک: 1389/11/26
ارسال پیام به نویسنده مسئول