:: دوره 10، شماره 5 - ( ویژه نامه توسعه آموزش 1389 ) ::
جلد 10 شماره 5 صفحات 792-800 برگشت به فهرست نسخه ها
مبانی آموزش‌های شناختی – رفتاری وکاربرد آن در بهبود بیماری‌های مزمن
علی‌رضا یوسفی، زهره خیام نکویی
، aryousefy@edc.mui.ac.ir
چکیده:   (11423 مشاهده)
مقدمه: بنا به گسترش روز افزون بیماری‌های مزمن، این پژوهش به منظور بررسی مبانی آموزش‌های شناختی- رفتاری و کاربرد آن در بیماری‌های مزمن انجام شد. روش‌ها: این مطالعه از طریق مرور و دسته‌بندی و ارشیابی تعدادی از مقالات و کتب مرتبط از سال‌های 2010-2000 انجام شده است. نتایج: نتایج نشان داد که آموزش‌های شناختی-رفتاری چه به صورت مجزا و چه همگام با درمان دارویی در درمان بیماری‌های مزمن و عوارض منتج از آنها مؤثر بوده است. نتیجه‌گیری: با این که آموزش‌های شناختی-رفتاری قدم‌های آغازین را در درمان بیماری‌های مزمن می‌پیماید، با این حال می‌تواند به عنوان فنون کارآمد فراراه درمان بیماری‌های مزمن و عوارض ناشی از آنها قرار گیرد.
واژه‌های کلیدی: آموزش‌های شناختی–رفتاری، بیماری، مزمن، درمان‌های روانشناختی
متن کامل [PDF 291 kb]   (12357 دریافت)    
نوع مطالعه: ساير موارد | موضوع مقاله: ساير موارد
دریافت: 1390/1/15 | پذیرش: 1390/5/13 | انتشار: 1389/11/26


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 5 - ( ویژه نامه توسعه آموزش 1389 ) برگشت به فهرست نسخه ها