Dehghani Poudeh M, Shams B, Ashourioun V, Esmaeilee A, Asilian A, Nasri P et al . Internal Assessment Of Isfahan General Medicine Curriculum Based On Basic Standards Of Ministry Of Health And Medical Education: A Model For Evaluation And Analysis Of Results. Iranian Journal of Medical Education 2011; 10 (5) :552-565
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1545-fa.html
دهقانی پوده مصطفی، شمس بهزاد، عشوریون وحید، اسماعیلی آتوسا، اصیلیان علی، نصری پروانه و همکاران.. ارزیابی درونی برنامه رشته پزشکی عمومی اصفهان مبتنی بر استانداردهای پایه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ارائه مدلی جهت اجرای ارزشیابی و تجزیه و تحلیل نتایج. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1389; 10 (5) :552-565
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1545-fa.html
، ashourioun@med.mui.ac.ir
چکیده: (23288 مشاهده)
مقدمه: ضرورت ارتقای کیفیت آموزش در رشته پزشکی عمومی، مسؤولان آموزشی کشور از جمله دانشکده پزشکی اصفهان، را بر آن داشت که هم راستا با حرکت جهانی و با استفاده از مدل ارزشیابی اعتباربخشی در جهت ارزیابی و بهبود کیفیت آموزش در این رشته دست به اقدام بزنند. این مقاله بر الگویی ئأکید دارد که بر اساس آن مطالعه انجام، و سپس گزارشدهی شد. روشها: این یک مطالعه توصیفی بوده که بر روی7 حوزه از برنامه درسی رشته پزشکی عمومی انجام شده است. در الگوی مورد استفاده در این مطالعه، علاوه بر وضع موجود، میزان مطلوبیت نیز تعیین شد. چنانچه حداقل 70 درصد از نشانگرهای هر حوزه مطلوب بودند آن حوزه مطلوب، 40تا70 درصد از آنها مطلوب، نیمه مطلوب و اگر کمتر از 40 درصد از نشانگرها مطلوب بودند آن حوزه نامطلوب بود. مطالعه این مراحل را داشت: تشکیل کمیته ارزیابی درونی، تعیین عوامل، ملاکها و نشانگرها، برگزاری کارگاه آموزشی، تهیه ابزارهای جمعآوری اطلاعات، جمعآوری و تجزیه و تحلیل دادهها، تدوین گزارش و ارائه پیشنهادات. نتایج: در حوزه رسالت 70 درصد، برنامه آموزشی80 درصد، هیأتعلمی 74 درصد، منابع 54 درصد، مدیریت عالی و اجرایی75 درصد، دانشجو34 درصد، ارزشیابی 61 درصد و در کل، 57 درصد از نشانگرها مطلوب بودند بحث: حوزههای دانشجو، منابع و ارزشیابی نیاز به برنامه ریزی و بهبود مداوم دارند. تدوین ساز و کار مشخص جهت انتخاب مدیران آموزشی، استفاده از راهبردهای نوین آموزشی، تقویت نظام ارزیابی آزمونها و افزایش اختیارات دانشکده در برخورداری از منابع آموزشی بالینی از پیشنهادات پژوهشگر میباشد.
نوع مطالعه:
ساير موارد |
موضوع مقاله:
ساير موارد دریافت: 1390/1/14 | پذیرش: 1390/5/13 | انتشار: 1389/11/26 | انتشار الکترونیک: 1389/11/26
ارسال پیام به نویسنده مسئول