دوره 10، شماره 5 - ( ویژه نامه توسعه آموزش 1389 )                   جلد 10 شماره 5 صفحات 725-719 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Amin M M, Shayan S, Hashemi H, Poursafa P, Ebrahimi A. Analysis of Multiple Choice Questions Based On Classical Test Theory. Iranian Journal of Medical Education 2011; 10 (5) :719-725
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1543-fa.html
امین محمد مهدی، شایان شهرام، هاشمی حسن، پورصفا پریناز، ابراهیمی افشین. تجزیه و تحلیل آزمون دروس دانشجویان کارشناسی بهداشت با استفاده از برنامه نرم‌افزاری آنالیز سؤالات چند گزینه‌ای بر اساس نظریه تستی کلاسیک (CTT). مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1389; 10 (5) :719-725

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1543-fa.html


، amin@hlth.mui.ac.ir
چکیده:   (14832 مشاهده)
مقدمه: هدف از انجام این مطالعه، استفاده از نرم‌افزار نظریه تستی کلاسیک برای تجزیه و تحلیل کمی و کیفی سؤالات چند گزینه‌ای برای دانشجویان مقطع کارشناسی رشته بهداشت می‌باشد. روش‌ها: این مطالعه بر روی دو گروه 50 نفری از دانشجویان کارشناسی رشته بهداشت عمومی و دو گروه 50 و 26 نفری از دانشجویان کارشناسی رشته بهداشت حرفه‌ای شرکت کننده در امتحانات تعیین پیشرفت تحصیلی به صورت آزمون چند گزینه‌ای پایان ترم در سال‌های 85- 1384 در گروه بهداشت محیط، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اجرا گردید. در دو مرحله، قبل و بعد از آنالیز کمی، سؤالات توسط برنامه نرم‌افزاری «نظریه تستی کلاسیک» مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج: با انجام آنالیز کیفی، مجموعه سؤالات مرحله اول اصلاح گردید. در سال بعد، گروه دیگری از دانشجویان با سؤالات اصلاح شده مرحله اول، مورد آزمون قرار گرفتند. ضریب پایایی برای آزمون زباله‌های صنعتی و آزمون بهداشت آب قبل از آنالیز کمی به ترتیب به میزان 576/0 و 359/0 به دست آمد. بعد از آنالیز کمی سؤالات، این ضرایب به ترتیب به مقادیر 671/0 و 694/0 بهبود یافت. نتیجه‌گیری: بهره‌گیری از روش تجزیه و تحلیل سؤالات در این مطالعه منجر به بهبود ضریب پایایی حاصل شده در مرحله دوم گردید. این ضریب هنوز تا حد مطلوب (ضریب پایایی بزرگتر از 8/0) فاصله دارد. بنابراین، لازم است این سؤالات باز هم اصلاح شده، و با استفاده از نرم‌افزار نظریه تستی کلاسیک (CTT) مورد آنالیز مجدد قرار گیرد.
متن کامل [PDF 370 kb]   (3155 دریافت)    
نوع مطالعه: ساير موارد | موضوع مقاله: ساير موارد
دریافت: 1390/1/14 | پذیرش: 1390/5/13 | انتشار: 1389/11/26 | انتشار الکترونیک: 1389/11/26

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education