َAlavi S S, Sarmadi M R. Employees’ opinion in Tehran University of Medical Sciences (TUMS) on usability of in-service electronic training courses. Iranian Journal of Medical Education 2011; 10 (4) :374-382
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1526-fa.html
علوی سیده شهره، سرمدی محمدرضا. دیدگاه کارکنان دانشگاه علوم پزشکی تهران در مورد قابلیت کاربری دورههای آموزش ضمن خدمت الکترونیکی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1389; 10 (4) :374-382
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1526-fa.html
، alavi@tums.ac.ir
چکیده: (15405 مشاهده)
مقدمه: یکی از موضوعاتی که لازم است در طراحی یادگیری الکترونیکیِ اثربخش مورد توجه قرار گیرد، قابلیت کاربری آنها است. هدف این مطالعه بررسی قابلیت کاربری دورههای آموزش ضمن خدمت الکترونیکی از دیدگاه کارکنان دانشگاه علوم پزشکی تهران بود.
روشها: این مطالعه توصیفی - مقطعی در سال 1387 روی کارکنان بهداشتی- درمانی، اداری- مالی و آموزشی- فرهنگی که در دورههای آموزش ضمن خدمت الکترونیکی شرکت کرده بودند، انجام شد. روش نمونهگیری تصادفی طبقهای بود و 624 نفر از افراد واجد شرایط، پرسشنامه 21 سؤالی قابلیت کاربری شامل مقولههای کارآیی، قابلیت یادگیری و رضایت را بر اساس مقیاس لیکرت تکمیل نمودند. روایی محتوای پرسشنامه طی انجام مطالعه مقدماتی بررسی شد و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ تعیین گردید. برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزار SPSS ویرایش 16 و آزمونهای آماری T-test و ANOVA با Bonferroni Post Hoc متناسب با نوع متغیر استفاده شد.
نتایج: میانگین و انحراف معیار نمره دیدگاه کارکنان در قابلیت یادگیری دورهها 5/0±4/3، رضایت آنها از دورهها 7/0±7/3 و کارایی دورهها 5/0±2/3 بود. متغیرهای رشته شغلی، محل دسترسی به رایانه، توانمندی استفاده از رایانه، دسترسی به اینترنت و انگیزه شرکت در دوره آموزش الکترونیکی با مقولههای قابلیت کاربری، ارتباط معنادار آماری داشت.
نتیجهگیری: مطالعه حاضر نشان داد که قابلیت کاربری دورههای آموزش الکترونیکی از دیدگاه کارکنان دانشگاه قابل قبول به نظر میرسد. دانش رایانهای کارکنان و دسترسی آنها به امکانات سختافزاری و نرمافزاری در افزایش قابلیت کاربری دورههای آموزشی مؤثر است.
نوع مطالعه:
ساير موارد |
موضوع مقاله:
ساير موارد دریافت: 1389/12/23 | پذیرش: 1390/5/15 | انتشار: 1389/10/25 | انتشار الکترونیک: 1389/10/25
ارسال پیام به نویسنده مسئول