[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 10، شماره 5 - ( ویژه نامه توسعه آموزش 1389 ) ::
جلد 10 شماره 5 صفحات 942-937 برگشت به فهرست نسخه ها
آموزش پاتولوژی بالینی براساس حضور و پرسش پاسخ در آزمایشگاه
اردشیر طالبی، پیمان متقی، محمد دادگستر نیا، نصرت نوربخش
، motaghi@med.mui.ac.ir
چکیده:   (15514 مشاهده)
مقدمه: در دهه‌های گذشته متد‌های زیادی برای آموزش و تدریس علوم ابداع گردیده است، ولی روش قدیمی پرسش و پاسخ هنوز مورد استفاده می‌باشد. این روش آموزش که عموما در گروهای کوچک مورد استفاده قرار می‌گیرد بر اساس پرسش و یافتن جواب توسط دانشجویان باعث افزایش یادگیری فعال می‌گردد. در این مطالعه نقطه نظرات دانشجویان در مورد آموزش پاتولوژی بالینی در آزمایشگاه بروش پرسش و پاسخ مورد بررسی قرار گرفته است. روش‌ها: برای این مطالعه دانشجویان به گروهای کوچک تقسیم و سؤالات بالینی و منابع مورد نیاز برای یافتن پاسخ‌ها در اختیارشان گذاشته شد. این دانشجویان از واحد‌های مختلف آزمایشگاه بیمارستان بازدید نموده و توسط یک راهنما در مورد نحوه انجام آزمایشات و ارزش بالینی آنها آموزش دیده تا پاسخ سؤالات را بیابند. در انتهای دوره این دانشجویان درمورد این نحوه آموزش مورد سؤال قرار می‌گیرند. نتایج: 67 درصد دانشجویان اعتقاد داشتند که این روش یادگیری مؤثر‌تر از تدریس سنتی بوده و 36.5 درصد مؤثر‌تر بودن یادگیری با بحث گروهی را نسبت به سخنرانی تأیید نمودند. ولی 30 درصد مخالف این روش و یادگیری گروهی را رد می‌کردند. بیش از نیمی از دانشجویان این روش را مفید دانسته و به ارائه در س پاتولوژی بالینی به این شکل تمایل داشتند. نتیجه‌گیری: حدود یک سوم دانشجویان فقط سخنرانی را برای درس پاتولوژی بالینی کافی دانسته و ولی بیش از نیمی از دانشجویان حضور در آزمایشگاه و روش پرسش و پاسخ را روشی مفید و مکمل برای یادگیری این درس می‌دانستند. بر اساس پاسخ های دانشجویان یادگیری با این روش در آزمایشگاه روشی مؤثر برای تدریس پاتولوژی بالینی به دانشجویان پزشکی می باشد.
واژه‌های کلیدی: آموزش، پاتولوژی، پرسش-پاسخ، آزمایشگاه
متن کامل [PDF 167 kb]   (3131 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: شيوه هاي آموزش
دریافت: 1389/12/14 | پذیرش: 1390/5/15 | انتشار: 1389/11/26
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Talebi A, Mottaghi P, Dadgostarnia M, Noorbakhsh N. Clinical Pathology Teaching in Laboratory by Socratic Method. Iranian Journal of Medical Education. 2011; 10 (5) :937-942
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1507-fa.html

طالبی اردشیر، متقی پیمان، دادگستر نیا محمد، نوربخش نصرت. آموزش پاتولوژی بالینی براساس حضور و پرسش پاسخ در آزمایشگاه. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1389; 10 (5) :942-937

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1507-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 5 - ( ویژه نامه توسعه آموزش 1389 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی Iranian Journal of Medical Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4374