:: دوره 10، شماره 5 - ( ویژه نامه توسعه آموزش 1389 ) ::
جلد 10 شماره 5 صفحات 885-868 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی نگرش وعملکرد دندانپزشکان استان اصفهان نسبت به بیماران آلوده به عفونتهایHIV و HBV
امید صوابی، فرحناز نجاتی دانش، امینه حسن خانی، زهرا محمدی خواه
، nejati@dnt.mui.ac.ir
چکیده:   (13735 مشاهده)
مقدمه: علی‌رغم هشدارهای جدی در مورد احتمال انتقال آلودگی به بیماران، کارکنان دندانپزشکی به مراتب بیشتر در معرض ابتلا به عفونت از طریق بیماران هستند. از آنجا که باورها و رفتارهای حرفه‌ای دندانپزشکان در ارتقای سلامت خود و جامعه نقش مهمی دارد، هدف این پژوهش بررسی نگرش و عملکرد دندانپزشکان استان اصفهان در مورد بیماریهای ایدز و هپاتیت B بود. روش‌ها: در مطالعه‌ای توصیفی-مقطعی تعداد 237 نفر از دندانپزشکان استان اصفهان در سال 1387 به صورت نمونه‌گیری خوشه‌ای تصادفی انتخاب شدند. پرسشنامه‌ای محقق ساخته در مورد نگرش و عملکرد دندانپزشکان نسبت به بیماران HIV و HBS مثبت تهیه و بین آنان در مطب‌ها، کلینک‌های خصوصی و دولتی به صورت حضوری توزیع و جمع‌آوری گردید. داده‌ها با آمار توصیفی و آزمون‌های ANOVA و t مستقل تجزیه و تحلیل شد. نتایج: میانگین نمره کل نگرش 95/46 از کل نمره 75 و عملکرد 19/46 از کل نمره 54 به دست آمد. نگرش دندانپزشکان متخصص نسبت به دندانپزشکان عمومی به طور معنا‌داری بالاتر بود (001/0p>) و سایر متغیرهای دموگرافیک ارتباطی با نگرش و عملکرد نداشتند. عملکرد دندانپزشکان در مطب‌های خصوصی نسبت به کلینیک‌ها به طور معناداری ضعیف‌تر بود (05/0p>). نتیجه‌گیری: عملکرد دندانپزشکان در رابطه با کنترل عفونت تاحدی قابل قبول و نگرش آنان در مورد بیماری‌های ایدز و هپاتیت B ضعیف است. بنابراین برگزاری دوره‌هایی برای رفع ترس و نگرانی و راهنمایی دندانپزشکان نسبت به بیماری‌های ایدز و هپاتیت B پیشنهاد می‌شود.
واژه‌های کلیدی: عفونت HIV، هپاتیت B، کنترل عفونت، نگرش سلامت، عملکرد سلامت
متن کامل [PDF 314 kb]   (2933 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: ساير موارد
دریافت: 1389/12/8 | پذیرش: 1390/5/15 | انتشار: 1389/11/26


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 5 - ( ویژه نامه توسعه آموزش 1389 ) برگشت به فهرست نسخه ها