Atash Sokhan G, Bolbol Haghighi N, Bagheri H, Ebrahimi H. Comparison of Self, Peer, and Clinical Teacher Evaluation in Clinical Skills Evaluation Process of Midwifery Students . Iranian Journal of Medical Education 2011; 10 (4) :333-339
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1448-fa.html
آتشسخن گیتی، بلبل حقیقی ناهید، باقری حسین، ابراهیمی حسین. مقایسه خودارزشیابی، ارزشیابی همتا و ارزشیابی مدرس بالینی در فرآیند ارزیابی مهارتهای بالینی دانشجویان مامایی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1389; 10 (4) :333-339
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1448-fa.html
، gitiatashsokhan @yahoo.com
چکیده: (20283 مشاهده)
مقدمه: برای قضاوت در مورد عملکرد، نیاز به طیف گوناگونی از منابع اطلاعاتی است و صاحبنظران در مورد به کارگیری گروههای ارزشیابی برای تعیین میزان دستیابی دانشجویان به اهداف یادگیری تأکید دارند. پژوهش حاضر به منظور مقایسه خودارزشیابی، ارزشیابی همتا و ارزشیابی مدرس بالینی در فرآیند ارزیابی مهارتهای بالینی دانشجویان مامایی در اتاق زایمان بیمارستان فاطمیه و امام حسین (ع) دانشگاه علوم پزشکی شاهرود صورت گرفته است.
روشها: در پژوهش حاضر که یک مطالعه توصیفی مقطعی است، تعداد 85 دانشجوی مامایی سال آخر به صورت نمونهگیری در یک مقطع زمانی انتخاب و به سه صورت دانشجو، گروه همتا و مدرس بالینی مورد ارزشیابی قرار گرفتند. میزان مهارتهای بالینی آنان با استفاده از پرسشنامه محققساختهای که شامل دو بخش ارزشیابی مهارتهای عمومی و مهارتهای اختصاصی بود، مورد سنجش قرار گرفت. تجزیه و تحلیل یافتهها توسط نرمافزار SPSS توسط آزمونهای آنالیز واریانس یک طرفه و توکی انجام شد.
نتایج: بر اساس نتایج حاصل از پژوهش، میانگین و انحراف معیار امتیاز خودارزشیابی، ارزشیابی همتا و ارزشیابی مدرسین بالینی از مهارتهای بالینی عمومی به ترتیب 46/0±21/4 و 28/0±21/4 و 47/0±97/3 بود. میانگین و انحراف معیار امتیاز خودارزشیابی، ارزشیابی همتا و ارزشیابی مدرسین بالینی از مهارتهای بالینی اختصاصی به ترتیب 54/0±91/3، 27/0±87/3 و 41/0±66/3 بود. آزمون آماری آنالیز واریانس تفاوت معناداری را در مهارتهای بالینی عمومی و اختصاصی و کل بین سه نوع ارزشیابی نشان داد.
نتیجهگیری: با توجه به اختلاف نمرات روشهای مختلف ارزشیابی، خودارزشیابی و ارزشیابی همتا را میتوان به عنوان روشی مکمل با سایر روشهای ارزشیابی از جمله ارزشیابی مدرس در سنجش عملکرد بالینی دانشجویان منظور کرد.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
ساير موارد دریافت: 1389/11/23 | پذیرش: 1390/5/15 | انتشار: 1389/10/25 | انتشار الکترونیک: 1389/10/25
ارسال پیام به نویسنده مسئول