دوره 10، شماره 5 - ( ویژه نامه توسعه آموزش 1389 )                   جلد 10 شماره 5 صفحات 1067-1056 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


، adibi@med.mui.ac.ir
چکیده:   (21024 مشاهده)
یکی از حیطه‌های اصلی المپیاد علمی دانشجویان پزشکی، استدلال بالینی است. استدلال بالینی از این رو به عنوان یکی از حیطه‌های اصلی انتخاب شده که یکی از مهارت‌های بنیادین و کلیدی برای طبابت کردن است. با توجه به آن که در حال حاضر آزمون جامعی برای ارزیابی استدلال بالینی وجود ندارد، آزمون جامعی براساس چارچوب نظری استدلال بالینی طراحی شد. در این مدل، سه مهارت اصلی استدلال بالینی (جمع‌آوری اطلاعات، ساختن فرضیه و ارزیابی) سنجیده می‌شود و از کنار هم قرار گرفتن این آزمون‌ها، آزمون جامع استدلال بالینی شکل می‌گیرد. بدین ترتیب آزمون جامع استدلال بالینی با سنجش مهارت‌های مختلف استدلال بالینی و حل مسأله، شاخصی از میزان مهارت دانشجویان در این استدلال را به دست می‌دهد. در این مقاله براساس روش اقدام‌پژوهی، مراحل مختلف فرآیند طراحی چارچوب نظری و چگونگی عملیاتی کردن آن به تشریح بازگو شده است.
متن کامل [PDF 318 kb]   (6006 دریافت)    
نوع مطالعه: ساير موارد | موضوع مقاله: ساير موارد
دریافت: 1389/8/29 | پذیرش: 1390/5/15 | انتشار: 1389/11/26 | انتشار الکترونیک: 1389/11/26

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.