 
                     
                     
                    
                    
                    
                    
                     Heshmati Nabavi F,  Vanaki Z,  Mohammadi E. The Mechanisms To Attract Nurses’ Parthnership In Clinical Education: Perspective Of Managers, Nursing Educators, And Staff Nurses.  Iranian Journal of Medical Education 2012; 11 (6) :554-568
URL: 
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1130-fa.html   
                    
                    حشمتی نبوی فاطمه،  ونکی زهره،  محمدی عیسی. ساز و کارهای جلب مشارکت پرستاران در آموزش بالینی از دیدگاه مدیران، مدرسین پرستاری و پرستاران بالینی.  مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1390; 11 (6) :554-568
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1130-fa.html
  
                     
					 
					
                 
                
                    
                    
                    
                     ، vanaki_z@modares.ac.ir
                    
                    
                    چکیده:       (16241 مشاهده)
                    
                    
                    مقدمه: مشارکت در آموزش بالینی وظیفه تمام کسانی است که در ارائه مراقبتهای بهداشتی نقش دارند. مشارکت پرستاران در ارائه آموزشهای بالینی میتواند شکاف نظریه و عمل را کاهش دهد. این مطالعه با هدف شناسایی ساز و کارهای به کار گرفته شده توسط مدرسین پرستاری جهت جلب مشارکت پرستاران بالینی در آموزش انجام شد. روشها: پژوهش حاضر یک مطالعه از نوع تحلیل محتوای کیفی است که در سال 88 انجام شد. مشارکتکنندگان در این پژوهش را 15 نفر مدرس بالینی پرستاری، پرستار بالینی، مدیر آموزشی و مدیر پرستاری بالینی دانشگاههای علوم پزشکی مشهد و تهران تشکیل میداد. روش جمعآوری دادهها مصاحبه نیمه ساختارمند بود. ابتدا نمونهگیری مبتنی بر هدف انجام شد و سپس به روش گلوله برفی ادامه پیدا کرد و نمونهگیری تا اشباع دادهها ادامه یافت. کلیه مصاحبهها ضبط و سپس دستنویس شد و با استفاده از روش مقایسهای مداوم و به روش تحلیل محتوای کیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج: از توصیفهای غنی و عمیق مشارکتکنندگان، شش مضمون شامل «کسب قدرت مهارت»، «واقعگرایی»، «مسؤولیتپذیری»، «فروتنی»، «استفاده از تجارب مفید پرستاران» و «قاطعیت» به دست آمد. نتیجهگیری: مدرسین پرستاری از رویکردهای متنوع فردی جهت برقراری ارتباطات انسانی-حرفهای مناسب با پرستاران بالینی و انتقال تجارب آنها به دانشجویان استفاده میکنند. لازم است ساز و کارهای فردی با رویههای سازمانی و در چارچوب برنامههای مشارکتی بین مؤسسات آموزشی و بالینی تقویت شود تا بر اثربخشی مدرسین پرستاری در ایفای نقش بالینی آنها افزوده شود.
                    
                    
                    
                    
                    
                    نوع مطالعه:  
پژوهشی اصیل |
                    موضوع مقاله: 
                    
آموزش باليني  دریافت: 1389/3/9 | پذیرش: 1390/5/18 | انتشار: 1390/10/25 | انتشار الکترونیک: 1390/10/25
                    
                    
                    
                    
                    
                    
                    
                    ارسال پیام به نویسنده مسئول