Shahidi S, Changiz T, Salmanzadeh H, Yousefy A. Factors Affecting The Needs Assessment In Continuing Medical Education: Presenting A Practical Guideline For Selecting Models And Techniques. Iranian Journal of Medical Education 2010; 9 (4) :321-330
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1096-fa.html
شهیدی شهلا، چنگیز طاهره، سلمانزاده حسین، یوسفی علیرضا. مؤلفههای مؤثر در نیازسنجی برنامههای آموزش مداوم: ارائه راهنمای کاربردی برای انتخاب و بکارگیری الگوها و فنون نیازسنجی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1388; 9 (4) :321-330
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1096-fa.html
، shahidi@mui.ac.ir
چکیده: (20725 مشاهده)
مقدمه: پراکندگی منابع نیازسنجی آموزشی از یک طرف، و وجود معایب و مزایای متفاوت برای هر یک از الگوها و فنون نیازسنجی از طرف دیگر، انتخاب یک روش مناسب، دقیق و معتبر نیازسنجی را مشکل نموده است. این مطالعه با هدف طراحی و تدوین یک راهنمای عملی در خصوص انتخاب الگو و فن نیازسنجی با توجه به منابع علمی، تجارب جهانی و امکانات کشوری صورت گرفت. روشها: این مطالعه توصیفی در دو مرحله انجام شد: در مرحله اول، تهیه راهنمای کاربردی با جمعآوری مطالعات صورت گرفته در مورد مؤلفههای مؤثر با مرور مستندات چاپی و الکترونیک و بحث گروهی متمرکز، این مولفه ها تعیین و راهنمای کاربردی تدوین شد. در مرحله دوم، نظرات دبیران آموزش مداوم دانشگاههای علوم پزشکی در مورد راهنمای تهیه شده از طریق پرسشنامه کتبی انجام شد. اطلاعات در نرمافزار SPSS وارد و با استفاده از آمارههای توصیفی و آزمون t و مجذور کای، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و در نهایت، راهنمای نهایی تهیه شده با استفاده از نظرات نمونههای پژوهش تکمیل گردید. نتایج: مؤلفههای مؤثر بر انتخاب الگوها و فنون نیازسنجی عبارت بودند از: سطح نیازسنجی، هدف نیازسنجی، گروه هدف (نوع، تعداد و پراکندگی)، نوع نیاز، تعریف نیاز، منابع (مالی و انسانی، زمان و...). راهنمای کاربردی نیازسنجی، با توجه به مؤلفههای پیشگفت، در هشت بخش و بطور گام به گام برای راهنمایی مجریان نیازسنجی طراحی گردید. در ارزشیابی راهنما از دید دبیران آموزش مداوم، 5/87 درصد پاسخدهندگان محتوای کلی راهنما را شفاف و روشن و 2/87 درصد آن را کاربردی ارزیابی کردند. پنجاه درصد پاسخدهندگان، مطالعه راهنما را برای بهرهبرداری، کافی، و بقیه آموزش راهنما را در یک جلسه حضوری، ضروری دانستند. نتیجهگیری: با توجه به نظرات ارائه شده، میتوان از راهنمای تدوین شده در نیازسنجی آموزش مداوم بهره جست. این بهرهگیری و استفاده، نیاز به آموزش استفادهکنندگان در زمینه محتویات راهنما دارد.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
ساير موارد دریافت: 1389/1/15 | پذیرش: 1390/5/16 | انتشار: 1388/12/24 | انتشار الکترونیک: 1388/12/24
ارسال پیام به نویسنده مسئول