Zolfaghari B, Sabzghabaee A M, Alizadeh N S, Kabiri P. Knowledge, Attitude, And Performance Of Community Pharmacists In Isfahan On Herbal Drugs, 2008. Iranian Journal of Medical Education 2010; 9 (4) :311-320
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1093-fa.html
ذوالفقاری بهزاد، سبزقبایی علیمحمد، علیزاده نفیسهالسادات، کبیری پیام. آگاهی، نگرش و عملکرد داروسازان شهر اصفهان در زمینه داروهای گیاهی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1388; 9 (4) :311-320
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1093-fa.html
، sabzghaba@pharm.mui.ac.ir
چکیده: (19213 مشاهده)
مقدمه: نقش داروسازان در مصرف صحیح داروهای گیاهی و ایجاد ایمنی دارویی انکارناپذیر است. این مطالعه، با هدف سنجش آگاهی، نگرش و عملکرد داروسازان شهر اصفهان در خصوص مصرف داروهای گیاهی صورت گرفت. روشها: در این مطالعه توصیفی- مقطعی، تعداد یک صد نفر از مجموع 350 نفر داروسازان شاغل به کار در داروخانههای شهر اصفهان در سال 1387 به روش تصادفی انتخاب شدند و با استفاده از پرسشنامههای محققساخته دانش و نگرش آنان مورد سنجش قرار گرفت. عملکرد نمونهها از طریق بیمارنما و با استفاده از سه سناریوی علمی بررسی شد. اطلاعات جمعآوری شده با استفاده از نرمافزار SPSS و با بهرهگیری از آزمونهای آمار توصیفی و مجذور کای و آزمون همبستگی تجزیه و تحلیل گردید. نتایج: بیـن نمره آگـاهی داروسازان از خصوصیات داروهای گیاهی و تعداد سالهای فراغت از تحصیـل آنها رابطـهای معکوس و معنـیدار وجود داشت اما رابطه معنیداری بین شرکت در دورههای آموزش مداوم و نمره آگاهی داروسازان به دست نیامد. ضمناً آگاهی داروسازان مؤنث و مذکر اختلاف معنیداری را نشان نداد. محدوده امتیاز نگرش داروسازان 51 تا 107 و میانگین آن 44/13±85/88 بود. با توجه به میانگین 75 برای پرسشنامه مذکور، 91 درصد داروسازان نسبت به داروهای گیاهی نگرش مثبت داشتند. ارتباط بین نگرش و آگاهی داروسازان در زمینه داروهای گیاهی معنیدار نبود. عملکرد و آگاهی داروسازان همبستگی داشت ولی ارتباط معنیداری نداشت. بین نگرش داروسازان و عملکرد آنها ارتباط معنیداری دیده نشد. نتیجهگیری: توجه و بازنگری در اهداف و برنامههای آموزش کلاسیک داروسازی در خصوص ارائه خدمات دارویی گیاهی ضرورت دارد و تا آن زمان، لزوم توجه ویژه به این مسأله در برنامههای آموزش مداوم داروسازان به نحو کاربردی و تغییر روشهای سنتی آن ضروری است.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
ساير موارد دریافت: 1389/1/15 | پذیرش: 1390/5/16 | انتشار: 1388/12/24 | انتشار الکترونیک: 1388/12/24
ارسال پیام به نویسنده مسئول