[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: جلد 23 - ::
جلد 23 - صفحات 20-8 برگشت به فهرست نسخه ها
تبیین دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کردستان در خصوص چالش‌ها و فرصت‌های آموزش مجازی
نسرین عبدی ، فرزانه غریبی کانی پان ، عبیدالله فرجی ، یدالله زارع زاده ، رضا قانعی قشلاق*
دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی کردستان، سنندج، ایران. ، rezaghanei30@gmail.com
چکیده:   (98 مشاهده)
مقدمه: دانشگاه‌ها به طور مداوم از دوره‌های آنلاین به عنوان ابزاری برای ایجاد یادگیری مادام‌العمراستفاده کرده‌اند. آموزش‌های مجازی به عنوان بخشی از یادگیری الکترونیکی فرصت یادگیری را برای هر شخصی در هر زمانی فراهم آورده است. این مطالعه با  هدف تبیین دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کردستان در خصوص چالش‌ها و فرصت‌های آموزش مجازی انجام شد.
روش‌ها: مطالعه کیفی حاضر از نوع تحلیل محتوای قراردادی است. جامعه پژوهش شامل دانشجویان پزشکی و پرستاری دانشگاه علوم پزشکی کردستان بود. روش نمونه‏گیری مبتنی بر هدف با حداکثر تنوع بود. داده‌ها در طی 24 مصاحبه فردی جمع‌آوری گردید. مدت‌زمان مصاحبه‌های فردی بین 1 تا 5/1 ساعت بود. تحلیل داده‌ها به شیوه تحلیل محتوی قراردادی انجام شد. از نرم‌افزار 18 MAXQDA برای دسته‌بندی، کدگذاری و طبقه‌بندی متون حاصل از مصاحبه‌ها استفاده شد.
نتایج: از مجموع مصاحبه‌ها 324 کد اولیه به دست آمد. تم‌ها و ساب تم‌های زیر از دستاورهای این مطالعه بود: 1) منافع درک شده (نقاط قوت و محاسن آموزش مجازی و فرصت‌های برنامه آموزش مجازی)، 2) نقاط ضعف درک شده (مشکلات و کاستی‌های برنامه در ابعاد مختلف و تهدیدهای بنیادین برنامه) و 3) راه‌کارهای غلبه بر موانع و تهدیدها (راه‌کارهای زیرساختی و راه‌کارهای مدیریتی).
نتیجه‌گیری: با توجه به این که آموزش مجازی با شروع اپیدمی کرونا مورد توجه جدی قرار گرفت وجود کاستی‌هایی در این زمینه قابل انتظار است. به‌کارگیری نتایج حاصل از منافع و فرصت‌های آموزش مجازی می‌تواند بستر مناسبی را جهت ارتقای کیفیت آموزش مجازی فراهم کند. همچنین با نگاهی به موانع و تهدیدهای استخراج شده در این مطالعه می‌توان برنامه‌ریزی‌هایی را درجهت رفع مشکلات و چالش‌های آموزش مجازی انجام داد.
واژه‌های کلیدی: آموزش مجازی، چالش‌ها، فرصت‌ها، دانشجویان پزشکی و پرستاری
متن کامل [PDF 678 kb]   (49 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: شيوه هاي آموزش
دریافت: 1401/8/25 | پذیرش: 1401/11/5 | انتشار: 1402/1/10 | انتشار الکترونیک: 1402/1/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Abdi N, Gharibikanipan F, Faraji O, Zarezadeh Y, Ghaneie Gheshlagh R. Elaborating on the opinion of medical and nursing students of the Kurdistan University of Medical Sciences: Challenges and opportunities of virtual learning in focus. Iranian Journal of Medical Education 2023; 23 :8-20
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5567-fa.html

عبدی نسرین، غریبی کانی پان فرزانه، فرجی عبیدالله، زارع زاده یدالله، قانعی قشلاق رضا. تبیین دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کردستان در خصوص چالش‌ها و فرصت‌های آموزش مجازی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1402; 23 () :8-20

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5567-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 23 - برگشت به فهرست نسخه ها
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی Iranian Journal of Medical Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 29 queries by YEKTAWEB 4570