دوره 8، شماره 2 - ( 12-1387 )                   جلد 8 شماره 2 صفحات 253-247 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Khaleghinejad K, Abbaspour Z, Afshari P, Attari Y, Rasekh A. Educational Needs In Premarital Counseling: Viewpoints Of Couples Referring To Health Care Centers In Mashhad. Iranian Journal of Medical Education 2009; 8 (2) :247-253
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-855-fa.html
خالقی‌نژاد خوشه، عباس‌پور زهرا، افشاری پوراندخت، عطاری یوسف‌علی، راسخ عبدالرحمن. نیازهای آموزشی قبل از ازدواج از دیدگاه زوجین مراجعه‌کننده به مراکز بهداشتی- درمانی شهرستان مشهد. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1387; 8 (2) :247-253

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-855-fa.html


، Khoosheh7@yahoo.com
چکیده:   (21566 مشاهده)
مقدمه: در سال‌های اخیر، برای تقویت زندگی زناشویی، به برنامه‌های قبل از ازدواج اهمیت داده می‌شود. این پژوهش برای تعیین نیازهای آموزشی قبل از ازدواج از دیدگاه زوجین متأهل مراجعه‌کننده به مراکز بهداشتی- درمانی شهرستان مشهد انجام شد. روش‌ها: این مطالعه توصیفی و مقطعی بر روی ٢٢٣ زوج (٤٤٦ نفر) از زوجین متأهل مراجعه‌کننده به مراکز بهداشتی- درمانی شهر مشهد در سال 86-1385 انجام شد. ابزار گردآوری داده‌ها، پرسشنامه‌ای شامل دو فرم بود. فرم اول، شامل ٨ سؤال مربوط به اطلاعات دموگرافیک واحدهای پژوهش و ٤ سؤال مربوط به نظرات نمونه‌ها در مورد نحوه برگزاری کلاس‌ها بود و فرم دوم، شامل ٤٧ سؤال در ٧ زمینه باروری، تنظیم خانواده، بیماری‌های مادرزادی، پیشگیری از سرطانهای شایع زنان و مردان، روابط جنسی، روابط با همسر و خانواده، قوانین اسلامی و حقوقی بود و ٢ سؤال باز به سایر نظرات زوجین می‌پرداخت. برای بررسی نتایج از آمار توصیفی و t-test استفاده گردید. نتایج: نیاز به آموزش در هر دو گروه در تمام حیطه‌ها بالاتر از حد متوسط بود. مقایسه نمرات آموزشی در ٧ زمینه آموزشی تفاوت آماری معنی‌داری بین زنان و مردان را نشان نداد. بیشترین نیاز در هر دو گروه در زمینه روابط با همسر و خانواده ابراز شد (در گروه خانم‌ها ٠٦٧/٠±٩٧/٣ و آقایان ٠٧٧/٠±٩٥/٣). نتیجه‌گیری: زوجین مایل هستند آموزش‌ها در زمینه روابط با همسر و خانواده (بهداشت روان) پررنگ‌تر شود و تعداد جلسات آموزشی به سه تا چهار جلسه افزایش یابد. خانم‌ها و آقایان، نیاز به تهیه برنامه‌ها آموزشی و برگزاری جلسات آموزشی در زمینه اولویتها را احساس کرده بودند.
متن کامل [PDF 203 kb]   (11534 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل |
دریافت: 1388/1/17 | پذیرش: 1390/5/16 | انتشار: 1387/12/25 | انتشار الکترونیک: 1387/12/25

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2025 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education