Shahsavari S, Beigi Marvast P, Behinaaine N, Ayatollahi S A. Teaching Nursing Students About The Basic Principles Of Infection Control: Programmed Instruction Or Lecture Method. Iranian Journal of Medical Education 2004; 4 (1) :23-30
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-7-fa.html
شهسواری اصفهانی* سکینه، بیگی مروستی پروین، بهین آیین نورالدین، آیت الهی سیدعلیرضا. یادگیری دانشجویان پرستاری از اصول کنترل عفونت: آموزش برنامه ای یا سخنرانی؟. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1383; 4 (1) :23-30
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-7-fa.html
چکیده: (19071 مشاهده)
مقدمه مطالعاتی در زمینه مقایسه روش آموزش برنامهای و سخنرانی در دنیا انجام گرفته، لیکن با توجه به شرایط خاص آموزش در حرفه پرستاری، اثرات بکارگیری این دو روش در این محیط، کمتر بررسی شده است. مطالعهای به منظور مقایسه این دو روش بر میزان یادگیری دانشجویان پرستاری از اصول کنترل عفونت انجام گردید.روشها دراین مطالعه نیمه تجربی، تعداد 103 نفر از دانشجویان سال دوم پرستاری با روش نمونهگیری مبتنی بر هدف انتخاب و بطور تصادفی به دو گروه تجربی (52 نفر) و کنترل (51 نفر) تقسیم گردیده و با دو روش مختلف ولی محتوایی کاملا یکسان، تحت تعلیم قرار گرفتند. گروه تجربی، تحت آزمون مقدماتی، مطالعه خودآموزها و پسآزمون قرار گرفته و فرم نظرخواهی از آموزش برنامهای را تکمیل کردند. گروه کنترل (سخنرانی) تحت آزمون مقدماتی، تدریس به روش سخنرانی با همان محتوا و پسآزمون قرار گرفتند. پس از دو هفته یک آزمون تاخیری مجدد، بدون اطلاع قبلی، برای دو گروه، برای تعیین دوام یادگیری برگزار شد. دادههای حاصل با استفاده از نرمافزار SPSS به صورت فراوانی، میانگین و انحراف معیار و آزمونهای T، T زوج، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.نتایج نتایج مطالعه اختلاف معنیداری را بین میانگین نمرات پیشآزمون و پسآزمون دو گروه نشان داد. همچنین مقایسه میانگین نمرات پسآزمون دانشجویان در دو گروه تجربی و کنترل نشان داد دانشجویانی که در گروه آموزش برنامهای بودهاند، در پسآزمون، نمرات بالاتری نسبت به گروه کنترل کسب کردهاند. میانگین نمرات پسآزمون و آزمون یادداری در گروه تجربی تفاوت معنیداری داشت ولی در گروه کنترل، این تفاوت معنیدار نبود. میانگین زمان لازم برای مطالعه گروه خودآموز 6/35 دقیقه کمتر از گروه ارایه سخنرانی بود و 4/85 درصد دانشجویان از روش آموزش برنامهای رضایت داشتند.بحث این مطالعه نشان داد که یادگیری به روش آموزش برنامهای، یک روش قابل قبول برای آموزش اصول اساسی کنترل عفونت به دانشجویان پرستاری بوده است و پیشنهاد میشود از این روش، بیشتر در آموزش دانشجویان استفاده گردد.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
دریافت: 1385/6/15 | پذیرش: 1383/3/26 | انتشار: 1383/3/26 | انتشار الکترونیک: 1383/3/26