kiafar M S, Kareshki H, Hashemi F. The Role of Hope Components And Optimism on Academic Motivation of Graduate Students of Ferdowsi University And Mashhad University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education 2014; 14 (6) :517-526
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3159-fa.html
کیافر مریم سادات، کارشکی حسین، هاشمی فرح. نقش باورهای امید و خوشبینی در پیشبینی انگیزش تحصیلی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه فردوسی و علوم پزشکی مشهد. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1393; 14 (6) :517-526
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3159-fa.html
فرحهاشمی، کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران. hashemi.farah1982@gmail.com ، hashemi.farah1982@gmail.com
چکیده: (14696 مشاهده)
مقدمه: از آنجایی که انگیزش، موتور حرکتدهنده انسان است، شناسایی زیربناهای آن به خصوص در حیطههای تحصیلی و آموزشگاهی به منظور رشد و پیشرفت جامعه مهم و ارزشمند میباشد. هدف اصلی از پژوهش حاضر بررسی نقش باورهای امید و خوشبینی در پیشبینی انگیزش تحصیلی دانشجویان است.
روشها: در این مطالعه توصیفی جامعهی آماری دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه فردوسی و علوم پزشکی مشهد در سال تحصیلی 91-1390 بودند، که تعداد 350 نفر از آنان به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند (218 نفر از دانشگاه فردوسی و 132 نفر از دانشگاه علوم پزشکی). برای جمعآوری دادهها از پرسشنامهی امید اسنایدر و مقیاس انگیزش تحصیلی والرند و پرسشنامه خوشبینی شییر و کارور استفاده شد. دادهها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون چندگانه و تحلیل واریانس چند متغیره مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
نتایج: نتایج ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که بین تمام متغیرهای پژوهش همبستگی مثبت و معناداری وجود دارد: همبستگی انگیزش و تفکر عامل (01/0, p<52/0r=)، انگیزش و تفکر راهبردی (01/0, p<40/0r=)، انگیزش و خوشبینی (01/0, p< 34/0r=)، تفکر راهبردی و تفکر عامل (01/0, p<57/0r=)، تفکر عامل و خوشبینی (01/0, p<51/0r=)، تفکر راهبردی و خوشبینی (01/0, p<32/0r=). نتایج رگرسیون چندگانه نیز نشان میدهد که مجموع باورهای امید و خوشبینی میتوانند انگیزش تحصیلی دانش جویان را پیشبینی کنند (001/0>p، 780/33=(225/3)F). آزمون معناداری ضرایب رگرسیون نیز نشان میدهد که تفکر راهبردی (05/0>p، 173/2=t) و تفکر عامل (0. 05>p، 326/5=t) به لحاظ آماری ارتباط معناداری دارد، اما ضریب رگرسیون خوشبینی به لحاظ آماری معنادار نبود. بین دو گروه دختر و پسر تنها در متغیر انگیزه تحصیلی تفاوت معناداری دیده شد و بین دو دانشگاه در هیچ یک از متغیرها تفاوت معناداری دیده نشد.
نتیجهگیری: مطابق نتایج به دست آمده امید متغیری است که با انگیزش تحصیلی رابطه دارد و در موقعیتهای تحصیلی باید بر آن تأکید گردد.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
ساير موارد دریافت: 1392/12/19 | پذیرش: 1393/5/25 | انتشار: 1393/6/18 | انتشار الکترونیک: 1393/6/18
ارسال پیام به نویسنده مسئول