دوره 13، شماره 9 - ( 9-1392 )                   جلد 13 شماره 9 صفحات 740-730 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Darabiamin M, Yazdi Z, Darabi M, Fayezi S, Bahrami E, Sarchami R. Infrastructure and Faculty Member Readiness for E-learning Implementation: The Case of Qazvin University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education 2013; 13 (9) :730-740
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2695-fa.html
دارابی امین مریم، یزدی زهره، دارابی مسعود، فایضی شبنم، عسکری میترا، سرچمی رامین. زیرساخت‌ها و آمادگی اساتید جهت پیاده‌سازی آموزش الکترونیک: مورد دانشگاه علوم پزشکی قزوین. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1392; 13 (9) :730-740

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2695-fa.html


، Shfayezi@hotmail.com
چکیده:   (37077 مشاهده)
مقدمه: فرایند آموزش به عنوان یکی از پایه‌های مهم توسعه در جوامع بشری می‌باشد. ظهور علم فن‌آوری اطلاعات با ایجاد روش‌های متنوع، فرایند آموزش را تحت تأثیر قرار داده است. هدف از مطالعه حاضر بررسی زیرساخت‌ها و آمادگی اساتید دانشگاه علوم پزشکی قزوین جهت پیاده‌سازی آموزش الکترونیک می‌باشد. روش‌ها: در این مطالعه توصیفی از یک پرسشنامه با مقیاس لیکرت که در 5 زیر حیطه آمادگی فرهنگی، بستر تکنولوژی، دانش، پذیرش دانشجویان و دسترسی طبقه‌بندی شده بود، جهت بررسی آمادگی 70 نفر از اعضای هیأت‌علمی استفاده شد. آمادگی زیرساخت‌های تکنولوژی، برنامه استراتژیک، چارت سازمانی، تجهیزات، تهیه محتوا و وضعیت منابع نیز با یک چک لیست ارزیابی گردید. نتایج: میانگین نمره آمادگی برای راه‌اندازی آموزش الکترونیک در حیطه‌های مختلف، به ترتیب 37/0±36/3 برای آمادگی فرهنگی، 49/0±7/2 بستر تکنولوژی، 38/0±69/3 دانش، 66/0±30/3 پذیرش دانشجویان و 77/0±96/1 برای دسترسی بود. نمره پذیرش آموزش الکترونیک در زنان به طور معناداری بیشتر بود. هشتاد درصد از افراد زیرساخت‌های مربوط به دسترسی و 90% ایشان زیرساخت‌های مربوط به وضعیت نیروی انسانی را مهم‌ترین مشکلات در بخش زیرساخت‌ها معرفی کردند. نتیجه‌گیری: به طور کلی وضعیت پذیرش آموزش الکترونیک در دانشگاه علوم پزشکی قزوین مطلوب است؛ هر چند ضعف زیرساخت‌ها شامل نیروی انسانی، دسترسی و تخصیص عادلانه منابع مالی به عنوان عوامل بازدارنده راه‌اندازی آموزش الکترونیک می‌باشند. با توجه به نگرش مثبت به این شیوه آموزشی، می‌توان با تمرکز بر روی این موارد نسبت به راه‌اندازی آموزش الکترونیک در دانشگاه اقدام کرد.
متن کامل [PDF 403 kb]   (2107 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: تكنولو‍ژي آموزشي
دریافت: 1392/3/4 | پذیرش: 1392/6/9 | انتشار: 1392/9/10 | انتشار الکترونیک: 1392/9/10

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2025 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education