Shirjang A, Alizadeh M, Mortazavi F, Asghari Jafarabadi M, Jeddi A. Relevance of Public Health BSc Curriculum to Job Requirements and Health System Expectations: Views of Graduates on Courses Syllabi and Content . Iranian Journal of Medical Education 2013; 12 (10) :768-777
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2137-fa.html
شیرجنگ احمد، علیزاده مهستی، مرتضوی فتحیه، اصغری جعفرآبادی محمد، جدی ابوالفضل. انطباق برنامه درسی دوره کارشناسی رشته بهداشت عمومی با نیازهای شغلی و وظایف مورد انتظار سیستم بهداشتی: دیدگاه کارشناسان این رشته در مورد سرفصلها و محتوای دروس . مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. ۱۳۹۱; ۱۲ (۱۰) :۷۶۸-۷۷۷
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-۱-۲۱۳۷-fa.html
، shirjangahmad@yahoo.com
چکیده: (۱۶۴۹۲ مشاهده)
مقدمه: کارشناسان بهداشت عمومی، سهم عمدهای در اجرای برنامههای بهداشتی مراکز بهداشت کشور ایفا مینمایند. نظرات شاغلین این رشته درخصوص این که برنامه آموزشی این رشته تا چه حد پاسخگوی نیازهای شغلی دانشآموختگان این رشته است، در شناسایی کمبودها در این زمینه کمک میکند. لذا هدف این مطالعه بررسی میزان انطباق برنامه آموزشی و محتوای دروس کارشناسی رشته بهداشت عمومی با نیازهای شغلی کارشناسان این رشته در مراکز بهداشت شهرستانها و بررسی انتظارات سیستم سلامت از دیدگاه شاغلین این رشته است. روشها: این مطالعه توصیفی مقطعی برروی 95 نفر از کارشناسان دانشآموخته و شاغل بهداشت عمومی دانشگاه علوم پزشکی تبریز انجام شد. افراد با نمونهگیری چند مرحلهای انتخاب شدند. ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامه محققساخته روا و پایا بود که با سؤالاتی میزان کاربرد محتوای دروس پایه، اصلی و اختصاصی برنامه آموزشی رشته کارشناسی بهداشت عمومی را در راستای وظایف شغلی شان بررسی میکرد. از آمار توصیفی جهت تجزیه و تحلیل دادهها استفاده شد. نتایج: کاربرد مجموع دروس دوره کارشناسی بهداشت عمومی درمحیط کاری در حد متوسط (9/59-40%) بود و دروس پایه کمترین کاربرد را در فعالیتهای شغلی افراد داشتند (کمتر از 20%). برنامه آموزشی موجود از نظر کاربرد به تفکیک پستهای سازمانی متعدد متفاوت بوده و بیشترین کاربرد را برای کارشناسان مبارزه با بیماریها و کمترین کاربرد را برای کارشناسان گسترش شبکه داشته است. محتوای 79/71% دروس صرفاً در حیطه دانش ارائه گردیده است. در مجموع فارغالتحصیلان شاغل این رشته، رضایت نسبی و متوسطی از دوره آموزشی خود داشتند. نتیجهگیری: محتوای دروس و برنامههای آموزشی مربوط به رشته بهداشت عمومی با نیازهای شغلی دانشآموختگان این رشته کاملاً منطبق نیست. بنابراین انجام اصلاحاتی برای بهبود و ارتقای کیفیت برنامه آموزشی و کارایی این برنامهها در آینده شغلی این کارشناسان تأکید میشود.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
مطالعات تطبيقي دریافت: 1391/3/1 | پذیرش: 1391/7/27 | انتشار: 1391/10/26 | انتشار الکترونیک: 1391/10/26
ارسال پیام به نویسنده مسئول