Emamzadeh Ghasemi H, Vanaki Z, Memarian R. The Effect of Using “Applied In-Service Education Model” on Quality of Nursing Care in Surgery Unit. Iranian Journal of Medical Education 2004; 4 (2) :13-21
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-21-fa.html
امامزاده قاسمی حرمت السادات، ونکی زهره، معماریان ربابه. تاثیر به کارگیری الگوی اجرایی آموزش ضمن خدمت پرستاران بر کیفیت مراقبت های پرستاری در بخش جراحی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1383; 4 (2) :13-21
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-21-fa.html
چکیده: (19517 مشاهده)
مقدمه br> یکی از اقدامات اساسی مدیران پرستاری در جهت ارتقای کیفیت مراقبتهای آموزش پرستاران است و چنان که منطبق بر اصول و نیازهای آموزشی پرسنل طراحی و اجرا شود، شاهد بهبود در کیفیت مراقبتهای پرستاری خواهیم بود. در این پژوهش با ارائه الگویی اجرایی در برنامههای آموزش ضمن خدمت پرستاران، به تعیین تاثیر آن برکیفیت مراقبتهای پرستاری میپردازیم. روشها br> این پژوهش نیمه تجربی با طرح دو گروهی دو مرحلهای قبل و بعد از مداخله است، با بررسی کیفیت مراقبتهای پرستاری 60 بیمار تصادفی و در گروههای تجربی و شاهد انجام گرفته است (هر گروه 30 بیمار). کیفیت مراقبتهای پرستاری در بخش جراحی توسط چکلیست بررسی گردید. در گروه تجربی، الگوی آموزشی بر مبنای نیازهای آموزشی پرستاران تعیین و آموزش پرسنل توسط پرستاران به مدت 3 ماه ارایه شد. گروه شاهد نیز آموزش ضمن خدمت را طبق روتین دریافت نمودند. کیفیت ارایه مراقبتهای پرستاری یک ماه پس از اتمام آموزش مجددا بررسی شد. دادهها با آزمون t مستقل و زوج با نرمافزار آماری SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. br>نتایج br> نتایج پژوهش نشان داد کیفیت مراقبتهای پرستاری و آموزش به بیمار در گروه تجربی بطور معنیداری بعد از مداخله، افزایش یافته و همچنین در بین دو گروه تجربی و شاهد در کیفیت مراقبتهای پرستاری و کیفیت آموزش به بیمار تفاوت معنیداری بود. br>بحث br> استفاده از این الگوی اجرایی در آموزش ضمن خدمت پرستاران، موجب ارتقای کیفیت مراقبتها میشود و در اجرای آموزش ضمن خدمت پرستاران میتواند به عنوان یک الگوی اثربخش در جهت دستیابی به کیفیت مراقبتهای پرستاری مطلوب معرفی شود.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
دریافت: 1385/6/15 | انتشار: 1383/9/25 | انتشار الکترونیک: 1383/9/25