Keshtiaray N, Yousefy A R. Evaluating Educational Programs of Center for Consultation and Education of Mental Health in Isfahan University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education 2005; 5 (2) :121-127
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-195-fa.html
کشتیآرای نرگس، یوسفی علیرضا. ارزشیابی برنامههای آموزشی مرکز مشاوره و آموزش بهداشت روان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1384; 5 (2) :121-127
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-195-fa.html
چکیده: (20578 مشاهده)
مقدمه: یکی از شاخصهای اصلی و کلیدی یک سیستم کامل مراقبتی در زمینه بهداشت روان، بکارگیری و استفاده از دادههای حاصل از ارزشیابی در شناخت تواناییها و تمرکز روی آنها برای برنامهریزی در آینده است. هدف اصلی این پژوهش، ارزشیابی برنامههای آموزشی مرکز مشاوره و آموزش بهداشت روان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بود. روشها: در این مطالعه ارزشیابی، جامعه تحقیق را شرکتکنندگان دورههای آموزشی این مرکز از ابتدای سال 80 تا مرداد 82 تشکیل دادند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه محققساختهای بود که دانش، نگرش و عملکرد مراجعان این مرکز را در یازده موضوع آموزشی ارائه شده در دوره، مورد بررسی قرار میداد. اطلاعات دموگرافیک مراجعان نیز همراه با پرسشنامه اصلی جمعآوری و با آزمونهای آماری توصیفی و استنباطی t و تحلیل واریانس در نرمافزار SPSS تحلیل گردید. نتایج: مرکز مشاوره و آموزش بهداشت روان در ارتباط با شناسایی مشکلات خفیف روانی مراجعان، عملکردی موفق داشته است. براساس معیارهای در نظر گرفته شده برای ارزشیابی برنامههای آموزشی این مرکز، آموزشهای این مرکز در ارتقای دانش و عملکرد مراجعان بطور نسبی موفق بوده است. نتیجهگیری: با توجه به پیچیدگی روزافزون جوامع و لزوم آموزش افراد برای پیشگیری از بروز اختلالات حاد روانی، به نظر میرسد ایجاد و توسعه چنین مراکزی از اولویتهای نظام سلامت و آموزش پزشکی در کشور محسوب شود.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
دریافت: 1385/11/21 | پذیرش: 1384/9/24 | انتشار: 1384/9/24 | انتشار الکترونیک: 1384/9/24