مقدمه: مهارتهای بالینی کسب شده توسط دانشجویان از مسائل مهم آموزش پرستاری است. این مطالعه با هدف تعیین نظرات دانشجویان ترم آخر پرستاری در مورد میزان دستیابی آنها به مهارتهای بالینی پرستاری داخلی- جراحی در دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در سال تحصیلی 88-1387 انجام شد.
روشها: در این مطالعه توصیفی - مقطعی 60 دانشجوی ترم آخر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در سال تحصیلی 88-1387 که به شیوه سرشماری انتخاب شدند، شرکت داشتند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامهای حاوی 190 گزینه با مقیاس رتبهای در خصوص مهارتهای بالینی پرستاری داخلی - جراحی در حیطههای مراقبت از مددجویان مبتلا به بیماریهای شایع داخلی - جراحی، پروسیجرهای مراقبتی، انجام و تفسیر آزمایشات تشخیصی، مراقبتهای قبل، حین و بعد از رویههای تشخیصی، گزارشنویسی، دارو درمانی و کار با تجهیزات درمانی و نیز اطلاعات فردی دانشجویان بود. تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از روشهای آمار توصیفی انجام گرفت.
نتایج: از نظر دانشجویان، مهارتهای بالینی پرستاری داخلی - جراحی در 3/18 درصد موارد عالی، 3/63 خوب و 3/18 درصد متوسط گزارش شد. میانگین کلی نمرات مهارتهای بالینی 08/79 ± 51/365 از کل نمره 570 و در سطح خوب بود. بیشترین مهارت در حیطههای دارودرمانی و پروسیجرهای مراقبتی، و کمترین مهارت در حیطه مراقبتهای قبل، حین و بعد از رویههای تشخیصی گزارش شد.
نتیجهگیری: اکثر دانشجویان پرستاری مهارتهای بالینی پرستاری داخلی - جراحی خود را در سطح خوب و عالی گزارش کردند. در بعضی حیطهها، مهارتهای بالینی متوسط تا ضعیف و در برخی موارد نیز عدم انجام ذکر گردید، لذا لزوم ارزشیابی صحیح عملکرد بالینی دانشجویان قبل از فارغالتحصیلی و بازنگری برنامههای آموزش بالینی با تأکید بر نقاط قوت آن ضروری به نظر میرسد.
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |