Moattari M, Soleimani S, Jamali Moghaddam N, Mehbodi F. The Effect of Clinical Concept Mapping on Discipline Based Critical Thinking of Nursing Students. Iranian Journal of Medical Education 2013; 12 (10) :756-767
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1732-fa.html
معطری مرضیه، سلیمانی سارا، جمالی مقدم ندا، مهبودی فرخنده. تأثیر آموزش نقشه مفهومی بر "مهارتهای تفکر انتقادی اختصاصی پرستاری" در دانشجویان پرستاری. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1391; 12 (10) :756-767
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1732-fa.html
، moattarm@sums.ac.ir
چکیده: (13714 مشاهده)
مقدمه: پرورش تفکر انتقادی در دانشجویان چالشی است که رویاروی مدرسین پرستاری قرار دارد. در این مطالعه تأثیر آموزش و کاربرد نقشه مفهومی فرایند پرستاری بر مهارتهای تفکر انتقادی اختصاصی پرستاری در دانشجویان سال چهارم پرستاری مورد بررسی قرار گرفته است.
روشها: در این مطالعه شبه تجربی 32 دانشجوی پرستاری سال چهارم شرکت کردند که به طور تصادفی به دو گروه مساوی تقسیم شدند. به منظور آشنایی با نحوه کاربرد نقشه مفهومی مبتنی بر فرایند پرستاری، گروه آزمایش در یک کارگاه آموزشی یک روزه شرکت کردند. از آنها همچنین خواسته شد تا حداقل دو نقشه مفهومی را در حین تجارب بالینی خود ارائه دهند. گروه شاهد تنها در برنامه بالینی متداول شرکت کردند. در پایان هفته دهم، هر دو گروه، بسته آزمون را که شامل 14 سناریو و سه موقعیت آزاد برای سنجش هفده بعد تفکر انتقادی اختصاصی در پرستاری (در دو طبقه مهارتهای تفکر انتقادی و عادات ذهنی بود) بود دریافت کردند و طی مدت دو هفته کتباً به آن پاسخ دادند. آنها میبایست بنویسند که چگونه از هر یک از ابعاد تفکر انتقادی در عملکرد خود استفاده میکنند. پاسخهای آنها توسط دو نفر کارشناس ارشد پرستاری با استفاده از معیارهای شناسایی هر یک از ابعاد تفکر انتقادی، ارائه استدلال و کیفیت پاسخ دانشجو (تناسب پاسخ با سال تحصیلی) ارزشیابی شد. برای مقایسه میانگین نمرات دو گروه از آزمون من ویتنی یو استفاده شد.
نتایج: میانگین نمره کل مهارتهای شناختی تفکر انتقادی در گروه تجربی (62/13±14/20) بود که تفاوت معناداری با گروه شاهد (52/6±41/6) داشت (001/0>p). همچنین تفاوت میانگین نمره کل عادات ذهنی در گروه تجربی (58/20±68/23) با گروه شاهد (51/5±30/6) به لحاظ آماری معنادار بود (005/0>p). علاوه بر این تفاوت بین دو گروه نیز در یازده بعد از هفده بعد تفکر انتقادی معنادار (01/0α<) بود.
نتیجهگیری: آموزش و کاربرد نقشه مفهومی در بستر بالینی موجب بهبود تفکر انتقادی در پرستاری میشود. تعمیم یافتهها مستلزم تکرار پژوهش به ویژه در سالهای اولیه تحصیلی است.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
شيوه هاي آموزش دریافت: 1390/5/17 | پذیرش: 1391/7/20 | انتشار: 1391/10/26 | انتشار الکترونیک: 1391/10/26
ارسال پیام به نویسنده مسئول