Peiravi H, Parvizy S, Haghani H. Supportive Counseling For The Students With Low Academic Achievement َ: An Interventional Study. Iranian Journal of Medical Education 2011; 11 (2) :75-83
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1663-fa.html
، s_parvizy@yahoo.com
چکیده: (15439 مشاهده)
مقدمه: عملکرد تحصیلی ضعیف و شکست تحصیلی هنوز هم به عنوان معمولترین دلایل ترک تحصیل دانشجویان محسوب میشوند و انجام مداخلات ترمیمی برای این دانشجویان مهم به نظر میرسد. هدف این مطالعه تعیین تأثیر برنامه مشاوره حمایتی بر عملکرد تحصیلی دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی ایران است. روشها: در این مطالعه نیمه تجربی 42 دانشجوی کارشناسی پرستاری دارای عملکرد تحصیلی ضعیف دانشگاه ایران در سال 1386 به شیوه تصادفی انتخاب شدند. مداخله، یک برنامه مشاوره حمایتی بود که به مدت یک نیمسال تحصیلی در قالب جلسات مشاوره فردی و گروهی برگزار شد. ابزار جمعآوری اطلاعات، فرمهای پژوهشگر ساخته برای ثبت دادههای دموگرافیک برگه ثبت نمرات دانشجویان به منظور بررسی وضعیت تحصیلی دانشجویان بود. تجزیه و تحلیل دادهها به وسیله نرمافزاری SPSS صورت گرفت و از آزمونهای آماری Chi-square، t مستقل و Mann-Whitney استفاده شد. نتایج: علیرغم اختلاف تفاضل میانگینهای دروس گروه تجربی نسبت به گروه شاهد، تفاوت معنادار آماری دیده نشده است ولی تفاضل میانگین نمرات پسران گروه تجربی به طور معناداری پس از مداخله بیش از دختران افزایش یافته بود. نتیجهگیری: علیرغم عدم تأیید فرضیه پژوهش مبنی بر تأثیر برنامه مشاوره حمایتی بر بهبود عملکرد تحصیلی دانشجویان پرستاری، تقویت نقش حمایتی و هدایتی استادان و تسهیلاتی برای انجام مداخلههای حمایتی برای دانشجویان و همچنین بهبود شرایط رفاهی در زندگی خوابگاهی توصیه میشود.
نوع مطالعه:
ساير موارد |
موضوع مقاله:
ساير موارد دریافت: 1390/3/9 | پذیرش: 1390/5/13 | انتشار: 1390/4/24 | انتشار الکترونیک: 1390/4/24
ارسال پیام به نویسنده مسئول