Avizhgan M, Farzanfar E, Najafi M R, Shams B, Ashoorion V. Ambulatory Education Quality In Al-Zahra Hospital Clinics In Isfahan, Veiw Of Clerkships Students And Interns. Iranian Journal of Medical Education 2011; 10 (5) :896-905
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1603-fa.html
آویژگان مریم، فرزانفر الهه، نجفی محمد رضا، شمس بهزاد، عشوریون وحید. کیفیت آموزش سرپایی در درمانگاههای بیمارستان الزهرا(س) اصفهان از نگاه کارورزان وکارآموزان. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1389; 10 (5) :896-905
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1603-fa.html
، ashourioun@med.mui.ac.ir
چکیده: (18311 مشاهده)
مقدمه: آموزش سرپایی نقش بسزایی در ایجاد توانمندی دانشجویان جهت مواجهه با موردهای شایع مراجعه کننده به درمانگاهها دارد و طبق مصوبات وزارتخانه بیش از 50 درصد آموزش دانشجویان باید در درمانگاهها صورت پذیرد. این مطالعه قصد دارد با بررسی و شناسایی وضعیت موجود از میزان آموزشدهی و آموزشگیری کارورزان و کارآموزان در درمانگاههای الزهرا (س) اطلاع یافته و نقایص موجود را برای رفع آن و ارتقاء کیفیت آموزش شناسایی نماید. روشها: مطالعه از نوع توصیفی- مقطعی و جامعه هدف 180 نفر از کارآموزان و کارورزانی است که به مدت یک ماه در درمانگاه مربوطه حضور داشتند به وسیله پرسشنامه محققساخته و خود ایفا که پایایی آن در یک مطالعه مقدماتی با محاسبه آلفای کرونباخ (92/0=r) محاسبه گردید و روایی ظاهری و محتوایی آن به تأیید کارشناسان آموزشی رسیده بود. پرسشنامه تهیه شده شامل شش حوزه بود: کیفیت آموزش اعضاء هیئت علمی، کیفیت اموزش دستیاران، فضای فیزیکی و امکانات آموزشی، حضور کارورز و مدت زمان آموزش درمانگاهی. داده ها جمع آوری شد. اطلاعات استخراج شده از پرسشنامه با نرمافزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج: براساس نتایج به دست آمده میانگین مجموع امتیازات از دید کارورزان برحسب درصد از این قرار است: حیطه کیفیت آموزش اعضای هیأتعلمی: 2/55، امکانات و محیط فیزیکی: 54، مسائل مربوط به بیماران: 5/61، حضور کارورزان: 7/62، زمان: 52 و کیفیت آموزش رزیدنت :4/52 . میانگین مجموع امتیازات از دید کارآموزان بر حسب درصد: حیطه نحوه آموزش اعضای هیأتعلمی: 3/42، امکانات و محیط فیزیکی: 2/45، حضور کارآموزان: 6/56، مسائل مربوط به بیماران: 1/36، زمان: 7/42 و کیفیت آموزش رزیدنت:9/29 گزارش شد. در هر دو گروه کارورز و کارآموز میانگین تعداد مناسب بیماران مراجعه کننده به هر درمانگاه با بیشترین میزان بازدهی آموزشی حداکثر 10 نفر گزارش شد. نتیجهگیری: برای ارتقای کیفیت آموزش سرپایی لازم است در هر 6 حیطه اهتمام بیشتری صورت گیرد. اساتید محترم با حضور به موقع و منظم خود در درمانگاه و نیز توجه بیشتر به امر آموزش در ارتقای این حیطه کوشا باشند ثانیاً بررسی کاملی در مورد امکانات و فضای فیزیکی هر درمانگاه به عمل آید و تغییرات عملی لازم صورت پذیرد.
نوع مطالعه:
ساير موارد |
موضوع مقاله:
ساير موارد دریافت: 1390/2/14 | پذیرش: 1390/5/20 | انتشار: 1389/11/26 | انتشار الکترونیک: 1389/11/26
ارسال پیام به نویسنده مسئول