XML English Abstract Print


دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ، shiareza@yahoo.com
چکیده:   (2604 مشاهده)
مقدمه: کلیه دستیاران تخصصی کودکان می‌باید از شرایط آموزشی یکسانی بهره‌مند گردند. دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی علی‌رغم دارا بودن هفت بیمارستان آموزشی تحت پوشش، فاقد بخش‌های تخصصی و فوق‌تخصصی یکسان در تمامی مراکز است. این پژوهش باهدف بررسی و مقایسه نمره مهارت دستیاران کودکان در بخش‌های مختلف پیش از اجرای شیوه‌نامه چرخش و پس از آن انجام شد.
روش‌ها: پژوهش حاضر به روش توصیفی- مقطعی در دو فاز متوالی، در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به اجرا درآمد. در فاز نخست، شیوه‌نامه چرخشی دستیاران تخصصی کودکان تحت نظر متخصصان این حوزه تدوین شد. در فاز دوم پژوهش سال 1396 ، با طراحی پرسشنامه محقق‌ساخته تأثیر اجرای شیوه‌نامه بر مهارت‌های بالینی دستیاران کودکان بررسی شد. مهارت‌های بالینی الزامی برای دستیاران کودکان، به تفکیک هر بخش (13 بخش) و 35 مهارت انتخاب شدند. سطح توانایی‌ها بر اساس مقیاس لیکرت امتیاز 1 (بسیار ضعیف) تا 5 (عالی) به صورت خود ایفا تعیین شد. از تعداد 84 پرسشنامه توزیع شده، 69 دستیار به پرسشنامه‌ها پاسخ دادند (38 نفر بر اساس شیوه‌نامه جدید چرخش و 31 نفر بر اساس روش‌ پیشین). تجزیه و تحلیل داده­ها با استفاده از آمار توصیفی وآزمون کروسکال والیس انجام شد.
نتایج: میانگین و انحراف معیار نمره مهارت‌های بالینی دستیاران کودکان گروه چرخشی، در بخش‌های نوزادان، نفرولوژی، اورژانس، عفونی، گوارش، ریه، قلب، روماتولوژی، خون و آنکولوژی بیش‌تر از گروه‌های پیشین بود. متوسط مهارت‌های بالینی دستیاران چرخشی در بخش‌های غدد وآسم وآلرژی پایین‌تر از سایر دستیاران بود.
نتیجه‌گیری: با تکیه بر یافته‌های پژوهش حاضر می‌توان نتیجه گرفت که اجرای شیوه‌نامه چرخشی در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در بازه زمانی مورد مطالعه تأثیر مثبتی بر ارتقای مهارت‌های بالینی دستیاران کودکان داشته است.
متن کامل [PDF 224 kb]   (696 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: آموزش باليني
دریافت: 1397/5/13 | پذیرش: 1398/1/21 | انتشار: 1398/1/26 | انتشار الکترونیک: 1398/1/26

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.