:: جلد 19 - ::
جلد 19 - صفحات 104-113 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه نمره مهارت دستیاران کودکان قبل و بعد شیوه‌نامه اجرایی چرخش
عبدالله کریمی ، پونه طبیبی، رضا شیاری ، سید علیرضا فهیم زاد، وحیده زینالی، الهام موسوی نسب
دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ، shiareza@yahoo.com
چکیده:   (1232 مشاهده)
مقدمه: کلیه دستیاران تخصصی کودکان می‌باید از شرایط آموزشی یکسانی بهره‌مند گردند. دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی علی‌رغم دارا بودن هفت بیمارستان آموزشی تحت پوشش، فاقد بخش‌های تخصصی و فوق‌تخصصی یکسان در تمامی مراکز است. این پژوهش باهدف بررسی و مقایسه نمره مهارت دستیاران کودکان در بخش‌های مختلف پیش از اجرای شیوه‌نامه چرخش و پس از آن انجام شد.
روش‌ها: پژوهش حاضر به روش توصیفی- مقطعی در دو فاز متوالی، در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به اجرا درآمد. در فاز نخست، شیوه‌نامه چرخشی دستیاران تخصصی کودکان تحت نظر متخصصان این حوزه تدوین شد. در فاز دوم پژوهش سال 1396 ، با طراحی پرسشنامه محقق‌ساخته تأثیر اجرای شیوه‌نامه بر مهارت‌های بالینی دستیاران کودکان بررسی شد. مهارت‌های بالینی الزامی برای دستیاران کودکان، به تفکیک هر بخش (13 بخش) و 35 مهارت انتخاب شدند. سطح توانایی‌ها بر اساس مقیاس لیکرت امتیاز 1 (بسیار ضعیف) تا 5 (عالی) به صورت خود ایفا تعیین شد. از تعداد 84 پرسشنامه توزیع شده، 69 دستیار به پرسشنامه‌ها پاسخ دادند (38 نفر بر اساس شیوه‌نامه جدید چرخش و 31 نفر بر اساس روش‌ پیشین). تجزیه و تحلیل داده­ها با استفاده از آمار توصیفی وآزمون کروسکال والیس انجام شد.
نتایج: میانگین و انحراف معیار نمره مهارت‌های بالینی دستیاران کودکان گروه چرخشی، در بخش‌های نوزادان، نفرولوژی، اورژانس، عفونی، گوارش، ریه، قلب، روماتولوژی، خون و آنکولوژی بیش‌تر از گروه‌های پیشین بود. متوسط مهارت‌های بالینی دستیاران چرخشی در بخش‌های غدد وآسم وآلرژی پایین‌تر از سایر دستیاران بود.
نتیجه‌گیری: با تکیه بر یافته‌های پژوهش حاضر می‌توان نتیجه گرفت که اجرای شیوه‌نامه چرخشی در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در بازه زمانی مورد مطالعه تأثیر مثبتی بر ارتقای مهارت‌های بالینی دستیاران کودکان داشته است.
واژه‌های کلیدی: شیوه‌نامه چرخشی، دستیاران کودکان، برنامه آموزشی، برنامه درسی
متن کامل [PDF 224 kb]   (239 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: آموزش باليني
دریافت: 1397/5/13 | پذیرش: 1398/1/21 | انتشار: 1398/1/26


XML   English Abstract   Print



جلد 19 - برگشت به فهرست نسخه ها