XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Zohoorparvandeh V, Asadi A. The Role of Social Networks on the Effectiveness of Nurses' Professional Training. Iranian Journal of Medical Education 2018; 18 :518-526
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4677-fa.html
ظهورپرونده وجیهه، اسدی محمد. نقش شبکه‌های اجتماعی بر اثربخشی آموزش حرفه‌ای پرستاران . مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1397; 18 () :518-526

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4677-fa.html


دانشگاه پیام نور، ایران ، zohoory2002@yahoo.com
چکیده:   (2687 مشاهده)
مقدمه: رشد شبکه‌های اجتماعی باعث شده است تا کاربردهای جدیدی از جمله در آموزش‌های غیر رسمی و ضمنی (دیداری، شنیداری و نوشتاری) برای این ابزار تعریف شود. تحقیق حاضر با هدف بررسی تأثیر استفاده از شبکه اجتماعی تلگرام بر اثربخشی آموزش حرفه‌ای پرستاران انجام شد.
روش‌ها: این مطالعه یک طرح آزمایشی از نوع طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون چند گروهی است. در این مطالعه از بین پرستاران یکی از بیمارستان‌های فوق تخصصی خصوصی در تهران، مطابق با معیارهای ورود 90 نفر انتخاب شدند و به صورت تصادفی درقالب سه گروه 30 نفری که هر گروه تحت یک نوع شیوه آموزش (حضوری، خودخوان و از طریق تلگرام) بود، گروه‌بندی شدند. آنالیز آماری با استفاده از شاخص‌های آماری توصیفی و تحلیل واریانس یک طرفه، تحلیل واریانس دو متغیری و آزمون فیشر انجام شد.
نتایج: میانگین نمره افراد در روش تدریس با شیوه تلگرام به مقدار 7/3 نمره بیش از روش خودخوان و به مقدار 66/1 نمره بیش از روش تدریس حضوری بود. همچنین میانگین نمره افراد در روش تدریس حضوری 03/2 نمره بیش از روش خودخوان بود. علاوه بر این، دو متغیر ساعات کاری (19/0-) و نوع تدریس (53/0) به صورت مستقیم و دو متغیر سن (178/0) و سابقه شغلی (08/0-) به صورت غیرمستقیم بر نمره افراد تأثیرگذار بودند. بیش‌ترین تأثیر مربوط به متغیر نوع تدریس بود (53/0). کم‌ترین تأثیر نیز مربوط به سابقه شغلی بود.
نتیجه‌گیری: مدیران پرستاری می‌توانند برای ارتقای اثربخشی آموزش ضمن خدمت پرستاران از شبکه‌های اجتماعی موبایلی استفاده نمایند. حاصل این مطالعه می‌تواند برای سوپروایزرهای آموزشی راهنمای عملکردی مفیدی باشد.
متن کامل [PDF 248 kb]   (763 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: آموزش مداوم
دریافت: 1397/1/26 | پذیرش: 1397/6/26 | انتشار: 1397/1/26 | انتشار الکترونیک: 1397/1/26

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education