[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: جلد 18 - ::
جلد 18 - صفحات 300-309 برگشت به فهرست نسخه ها
نگرش دانشجویان علوم پزشکی دانشگاه تبریز نسبت به یادگیری مادام‌العمر
فیروز محمودی ، کریمه آزرمی
دانشگاه تبریز ، firoozmahmoodi@yahoo.com
چکیده:   (1750 مشاهده)
مقدمه: در معنای گسترده یادگیری مادام‌العمر فرآیندی چند بعدی تصور می‌شود که علاوه بر منافع اقتصادی و اجتماعی، موجب رشد و توسعه شخصی هم می‌شود. این تحقیق با هدف بررسی نگرش دانشجویان علوم پزشکی نسبت به یادگیری مادام‌العمر در دانشگاه تبریز در سال تحصیلی 96-95 انجام گرفت.
روش‌ها: روش مورد استفاده توصیفی- پیمایشی بوده و برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه یادگیری مادام‌العمر کنپر و کراپلی استفاده شد. نمونه پژوهشی شامل 140 نفر بود که به طور تصادفی از بین دانشجویان پزشکی دانشگاه تبریز انتخاب شد. برای تحلیل داده‌ها از نرم‌افزار SPSS-23 و از آزمون‌های تی تک نمونه‌ای و تی هتلینگ استفاده شد.
نتایج: در چهار مؤلفه‌ی تنظیم اهداف(50/0±48/0)، کاربرد دانش و مهارت‌ها (60/0±02/1)، خودراهبری و ارزشیابی (68/0±28/0) و راهبردهای یادگیری انعطاف‌پذیر (54/0±66/0) بین میانگین فرضی (صفر) و میانگین تفاوت معناداری وجود داشت (0001/0p=). ولی در مؤلفه جستجوی اطلاعات (10/1±03/0) بین میانگین فرضی (صفر) و میانگین تفاوت معناداری وجود داشت (702/0p=). همچنین میانگین دانشجویان پسر در دو مؤلفه جستجوی اطلاعات و راهبردهای یادگیری انعطاف‌پذیر بیش‌تر از میانگین دختران بوده است (0001/0p=).
نتیجه‌گیری: دانشجویان علوم پزشکی نسبت به مؤلفه‌های یادگیری مادام‌العمر نگرش مثبتی دارند. بالاترین میانگین مؤلفه کاربرد دانش و مهارت و پایین ترین مؤلفه جستجوی اطلاعات است. با توجه به ماهیت کاربردی و عملی بودن دروس رشته پزشکی، میانگین مؤلفه کاربرد دانش و مهارت بیش‌تر از سایر مؤلفه‌هاست. نکته قابل تأمل است که دانشجویان در مؤلفه جستجوی اطلاعات کم‌ترین میانگین را دارند و نیاز است در برنامه درسی به مهارت مدیریت اطلاعات و اشتراک دانش بیش‌تر توجه شود.
واژه‌های کلیدی: یادگیری مادام‌العمر، نگرش، دانشجویان علوم پزشکی، جستجوی اطلاعات.
متن کامل [PDF 267 kb]   (307 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: آموزش مداوم
دریافت: ۱۳۹۶/۱۲/۷ | پذیرش: ۱۳۹۷/۵/۱۷
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mahmoodi F, Azarmi K. Attitude of medical students of Tabriz University of Medical Science towards lifelong learning. Iranian Journal of Medical Education. 2018; 18 :300-309
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4648-fa.html

محمودی فیروز، آزرمی کریمه. نگرش دانشجویان علوم پزشکی دانشگاه تبریز نسبت به یادگیری مادام‌العمر. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1397; 18 () :300-309

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4648-fa.html



جلد 18 - برگشت به فهرست نسخه ها
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی Iranian Journal of Medical Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 4006