دانشگاه آزاد اسلامی، تهران ، rhoursan@iautmu.ac.ir
چکیده: (4211 مشاهده)
مقدمه: یکی از اهداف سیستمهای آموزشی، بهبود کیفیت تدریس و رضایت دانشجویان از دوره درسی است. پژوهش حاضر به منظور بررسی تأثیر ارزشیابی دانشجویان از تدریس اساتید در اوایل ترم بر نتایج ارزشیابی اساتید در پایان ترم طراحی گردید.
روشها: در این مطالعه مداخلهای شاهددار، تعداد 30 نفر از اعضای هیأتعلمی دانشکده پرستاری – مامایی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهران در دو گروه تجربی و شاهد قرار گرفتند. در هر دو گروه ارزشیابی در اوایل و پایان ترم انجام شد، نتایج ارزشیابی اوایل ترم، در اختیار اساتید گروه تجربی قرار گرفت. در پایان ترم، پس ازانجام ارزشیابی پایانی تفاوت نمرات ارزشیابی اوایل ترم و پایان ترم در دو گروه مقایسه شد. ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامه حاوی اطلاعات دموگرافیک و فرم ارزشیابی دانشجویان ازتدریس اساتید بود. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونهای آماری توصیفی، تی مستقل، تی زوج، یا آزمونهای ناپارامتری ویلکاکسون و من-ویتنی استفاده گردید.
نتایج: میانگین اختلاف نتایج ارزشیابی اوایل ترم با پایان ترم در دو گروه شاهد و تجربی (51/4=t و 01/0>P) تفاوت معناداری را نشان داد. در گروه شاهد 06/0=, sd 05/0= ) ودر گروه تجربی 035/0=,sd 49/0= (01/0>P).
نتیجهگیری: نتایج این پژوهش نشاندهنده تأثیر مثبت انجام ارزشیابی دانشجویان از اساتید در اوایل ترم است. آگاهی اساتید در طول ترم از نظرات دانشجویان، میتواند سبب ارتقای کیفیت تدریس آنان شود و رضایتمندی دانشجویان را ارتقا دهد.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
ارزشيابي استاد دریافت: 1396/6/8 | پذیرش: 1396/9/27 | انتشار: 1397/1/26 | انتشار الکترونیک: 1397/1/26