مقدمه: توجه به کیفیت خدمات ارائه شده یکی از عوامل مؤثر در موفقیت و بقای نظامها، از جمله نظام آموزش عالی است، لذا این مطالعه با هدف بررسی کیفیت خدمات آموزشی دانشکده پرستاری و مامایی رازی کرمان بر اساس مدل سروکوال در سال 1393 انجام شد. روشها: در این مطالعه توصیفی- تحلیلی 150 نفر از دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی کرمان با روش نمونه گیری تصادفی ساده مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه استاندارد سروکوال بود که شامل سه بخش اطلاعات پایه و 28 جفت سؤال مربوط به سنجش وضع موجود و مطلوب کیفیت خدمات بود. تفاوت میانگین وضع موجود و مطلوب به عنوان شکاف خدمات محاسبه گردید. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی و استنباطی (آزمون تی زوجی، تی مستقل، کروسکال والیس و آنالیز واریانس یک طرفه) استفاده شد. نتایج: نتایج به دست آمده نشان داد که شکاف منفی در همه ابعاد کیفیت وجود دارد و بیشترین شکاف مربوط به ابعاد فیزیکی و پاسخگویی (7/1-) و کمترین شکاف مربوط به بعد اطمینان (6/0-) بود. بین شکاف کیفیت خدمات آموزشی در ابعاد پنج گانه و جنس و مقطع تحصیلی تفاوت معنادار آماری مشاهده نشد و فقط این تفاوت آماری بین شکاف کیفیت خدمات آموزشی در ابعاد پنج گانه و رشته تحصیلی معنادار بود (05/0p<). نتیجهگیری: با توجه به شکاف منفی در ابعاد کیفیت خدمات آموزشی و بیشتر بودن شکاف در ابعاد فیزیکی و پاسخگویی، پیشنهاد میشود که تخصیص منابع با استفاده از یک برنامهریزی مناسب و اولویتبندی انجام شده و همچنین دورههای آموزشی برای کارکنان و اعضای هیأتعلمی دانشگاه جهت شیوههای مؤثر ارائه خدمات آموزشی و برقراری ارتباط اثربخش با دانشجویان برگزار گردد.
Khandan M, Nouhi E, Sabzevari S. Quality Assessment of Educational Services in Nursing and Midwifery School of Kerman Based on SERVQUAL Model. Iranian Journal of Medical Education. 2015; 15 :251-262 URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3673-fa.html
خاندان مریم، نوحی عصمت، سبزواری سکینه. کیفیت خدمات آموزشی دانشکده پرستاری و مامایی کرمان بر اساس مدل سروکوال. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1394; 15 () :251-262