[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: جلد 15 - ::
جلد 15 - صفحات 251-262 برگشت به فهرست نسخه ها
کیفیت خدمات آموزشی دانشکده پرستاری و مامایی کرمان بر اساس مدل سروکوال
مریم خاندان، عصمت نوحی، سکینه سبزواری
، : m_khandan49@yahoo.com
چکیده:   (2686 مشاهده)

مقدمه: توجه به کیفیت خدمات ارائه شده یکی از عوامل مؤثر در موفقیت و بقای نظام‌ها، از جمله نظام آموزش عالی است، لذا این مطالعه با هدف بررسی کیفیت خدمات آموزشی دانشکده پرستاری و مامایی رازی کرمان بر اساس مدل سروکوال در سال 1393 انجام شد. روش‌ها: در این مطالعه توصیفی- تحلیلی 150 نفر از دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی کرمان با روش نمونه گیری تصادفی ساده مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه استاندارد سروکوال بود که شامل سه بخش اطلاعات پایه و 28 جفت سؤال مربوط به سنجش وضع موجود و مطلوب کیفیت خدمات بود. تفاوت میانگین وضع موجود و مطلوب به عنوان شکاف خدمات محاسبه گردید. جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها از آمار توصیفی و استنباطی (آزمون تی زوجی، تی مستقل، کروسکال والیس و آنالیز واریانس یک طرفه) استفاده شد. نتایج: نتایج به دست آمده نشان داد که شکاف منفی در همه ابعاد کیفیت وجود دارد و بیش‌ترین شکاف مربوط به ابعاد فیزیکی و پاسخ‌گویی (7/1-) و کم‌ترین شکاف مربوط به بعد اطمینان (6/0-) بود. بین شکاف کیفیت خدمات آموزشی در ابعاد پنج گانه و جنس و مقطع تحصیلی تفاوت معنادار آماری مشاهده نشد و فقط این تفاوت آماری بین شکاف کیفیت خدمات آموزشی در ابعاد پنج گانه و رشته تحصیلی معنادار بود (05/0p<). نتیجه‌گیری: با توجه به شکاف منفی در ابعاد کیفیت خدمات آموزشی و بیش‌تر بودن شکاف در ابعاد فیزیکی و پاسخ‌گویی، پیشنهاد می‌شود که تخصیص منابع با استفاده از یک برنامه‌ریزی مناسب و اولویت‌بندی انجام شده و همچنین دوره‌های آموزشی برای کارکنان و اعضای هیأت‌علمی دانشگاه جهت شیوه‌های مؤثر ارائه خدمات آموزشی و برقراری ارتباط اثربخش با دانشجویان برگزار گردد.

واژه‌های کلیدی: کیفیت خدمات آموزشی، مدل سروکوال، دانشجویان پرستاری، دانشجویان مامایی.
متن کامل [PDF 253 kb]   (972 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: ارزشيابي برنامه
دریافت: ۱۳۹۴/۱/۱۸ | پذیرش: ۱۳۹۴/۴/۹ | انتشار: ۱۳۹۴/۷/۱
پرسشنامه مطالعه [DOC 126 KB]  (209 دریافت)
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Khandan M, Nouhi E, Sabzevari S. Quality Assessment of Educational Services in Nursing and Midwifery School of Kerman Based on SERVQUAL Model. Iranian Journal of Medical Education. 2015; 15 :251-262
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3673-fa.html

خاندان مریم، نوحی عصمت، سبزواری سکینه. کیفیت خدمات آموزشی دانشکده پرستاری و مامایی کرمان بر اساس مدل سروکوال. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1394; 15 () :251-262

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3673-fa.html



جلد 15 - برگشت به فهرست نسخه ها
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی Iranian Journal of Medical Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3903