دوره 14، شماره 11 - ( 11-1393 )                   جلد 14 شماره 11 صفحات 971-957 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Heydari S, Yamani N, Haghjooye javanmard S, Gheisari Y. A Qualitative Needs Assessment of Biomedical Research Training Course. Iranian Journal of Medical Education 2015; 14 (11) :957-971
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3161-fa.html
حیدری شریف آباد سکینه، یمانی نیکو، حق جوی جوانمرد شقایق، قیصری یوسف. نیازسنجی دوره آموزشی پژوهش درعلوم زیست پزشکی به روش کیفی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1393; 14 (11) :957-971

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3161-fa.html


دکتر شقایق حق‌جوی جوانمرد (دانشیار)، گروه فیزیولوژی دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران. (sh_haghjoo@med. mui. ac. ir)؛ ، shaghayeghhaghjoo@yahoo.com
چکیده:   (5280 مشاهده)
مقدمه: گسترش و توسعه علوم زیست پزشکی و پیچیدگی و تخصصی شدن این علوم نیاز کشور به تربیت نیروهایی متخصص و توانمند برای انجام پژوهش‌های مرتبط با این حیطه را به دنبال داشته است. مطالعه حاضر به منظور انجام نیازسنجی و تعیین اهداف دوره آموزشی پژوهش ‌در علوم زیست پزشکی انجام شد. روش‌ها: در این مطالعه نیازسنجی که با روش کیفی انجام شد، 10 نفر از اساتید صاحب‌نظر متخصص در علوم مرتبط با زیست پزشکی مورد مصاحبه نیمه‌ساختارمند قرار گرفتند. نمونه‌گیری به صورت هدف‌مند از میان افرادی که با پژوهش‌های زیست پزشکی آشنا بودند انجام شد. برای تحلیل نتایج از روش تحلیل محتوای کیفی استفاده گردید. جهت تعیین دقت و صحت داده‌ها از شیوه‌ی کاوش به وسیله افراد مورد مطالعه استفاده گردید. نتایج: بیش‌تر مصاحبه شونده‌ها به ضرورت طراحی چنین دوره‌ای اذعان داشتند. تحلیل داده‌ها منجر به استخراج 75 کد و 7 درون مایه اصلی شامل "ضرورت طراحی دوره، اهداف دوره، محتوای دوره، سازمان‌دهی محتوا، ویژگی‌های فراگیران، زمان ارائه دوره و اخذ مدرک "گردید. نتیجه‌گیری: مطالعه انجام شده منجر به استخراج نیازهای آموزشی دوره آموزشی پژوهش‌های زیست پزشکی گردید که می‌تواند مبنای تدوین برنامه درسی چنین دوره‌ای قرار گیرد. انتظار می‌رود اجرای این دوره با وجود چنین اطلاعات پایه که با اصول علمی صحیح تدوین گردید، بتواند شایستگی‌های لازم در فراگیران آن ایجاد نماید به طوری که به انتظارات ذی‌نفعان پاسخ‌گو باشند.
متن کامل [PDF 274 kb]   (2006 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: برنامه ريزي درسي
دریافت: 1392/12/21 | پذیرش: 1393/10/3 | انتشار: 1393/11/12 | انتشار الکترونیک: 1393/11/12

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education