[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 14، شماره 11 - ( 11-1393 ) ::
جلد 14 شماره 11 صفحات 957-971 برگشت به فهرست نسخه ها
نیازسنجی دوره آموزشی پژوهش درعلوم زیست پزشکی به روش کیفی
سکینه حیدری شریف آباد، نیکو یمانی، شقایق حق جوی جوانمرد، یوسف قیصری
دکتر شقایق حق‌جوی جوانمرد (دانشیار)، گروه فیزیولوژی دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران. (sh_haghjoo@med. mui. ac. ir)؛ ، shaghayeghhaghjoo@yahoo.com
چکیده:   (2868 مشاهده)
مقدمه: گسترش و توسعه علوم زیست پزشکی و پیچیدگی و تخصصی شدن این علوم نیاز کشور به تربیت نیروهایی متخصص و توانمند برای انجام پژوهش‌های مرتبط با این حیطه را به دنبال داشته است. مطالعه حاضر به منظور انجام نیازسنجی و تعیین اهداف دوره آموزشی پژوهش ‌در علوم زیست پزشکی انجام شد. روش‌ها: در این مطالعه نیازسنجی که با روش کیفی انجام شد، 10 نفر از اساتید صاحب‌نظر متخصص در علوم مرتبط با زیست پزشکی مورد مصاحبه نیمه‌ساختارمند قرار گرفتند. نمونه‌گیری به صورت هدف‌مند از میان افرادی که با پژوهش‌های زیست پزشکی آشنا بودند انجام شد. برای تحلیل نتایج از روش تحلیل محتوای کیفی استفاده گردید. جهت تعیین دقت و صحت داده‌ها از شیوه‌ی کاوش به وسیله افراد مورد مطالعه استفاده گردید. نتایج: بیش‌تر مصاحبه شونده‌ها به ضرورت طراحی چنین دوره‌ای اذعان داشتند. تحلیل داده‌ها منجر به استخراج 75 کد و 7 درون مایه اصلی شامل "ضرورت طراحی دوره، اهداف دوره، محتوای دوره، سازمان‌دهی محتوا، ویژگی‌های فراگیران، زمان ارائه دوره و اخذ مدرک "گردید. نتیجه‌گیری: مطالعه انجام شده منجر به استخراج نیازهای آموزشی دوره آموزشی پژوهش‌های زیست پزشکی گردید که می‌تواند مبنای تدوین برنامه درسی چنین دوره‌ای قرار گیرد. انتظار می‌رود اجرای این دوره با وجود چنین اطلاعات پایه که با اصول علمی صحیح تدوین گردید، بتواند شایستگی‌های لازم در فراگیران آن ایجاد نماید به طوری که به انتظارات ذی‌نفعان پاسخ‌گو باشند.
واژه‌های کلیدی: نیازسنجی، پژوهش درعلوم زیست پزشکی، مطالعه کیفی، برنامه درسی، دانش ترجمانی
متن کامل [PDF 274 kb]   (1162 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: برنامه ريزي درسي
دریافت: ۱۳۹۲/۱۲/۲۱ | پذیرش: ۱۳۹۳/۱۰/۳ | انتشار: ۱۳۹۳/۱۱/۱۲
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Heydari S, Yamani N, Haghjooye javanmard S, Gheisari Y. A Qualitative Needs Assessment of Biomedical Research Training Course. Iranian Journal of Medical Education. 2015; 14 (11) :957-971
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3161-fa.html

حیدری شریف آباد سکینه، یمانی نیکو، حق جوی جوانمرد شقایق، قیصری یوسف. نیازسنجی دوره آموزشی پژوهش درعلوم زیست پزشکی به روش کیفی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1393; 14 (11) :957-971

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3161-fa.html



دوره 14، شماره 11 - ( 11-1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی Iranian Journal of Medical Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3897