[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 14، شماره 2 - ( 2-1393 ) ::
جلد 14 شماره 2 صفحات 122-136 برگشت به فهرست نسخه ها
صلاحیت بین فرهنگی، ضرورتی ناشناخته در آموزش علوم پزشکی: مقاله مروری
مجتبی موسوی بزاز، عاطفه ذبیحی ززولی، حسین کریمی مونقی
، zabihia901@mums.ac.ir
چکیده:   (6691 مشاهده)
مقدمه: صلاحیت بین فرهنگی به عنوان جزیی بنیادی از حرفه‌ای‌گرایی (Professionalism)، در حوزه علوم پزشکی به دلیل تنوع فرهنگی مراجعین (به خصوص دانشجویان و بیماران) جایگاه منحصر به فردی دارد. با وجود اهمیت فراوان این صلاحیت هنوز ابعاد آن در کشور ناشناخته مانده است. لذا در این مطالعه به تبیین صلاحیت فرهنگی، اهمیت آن در جامعه پزشکی، چگونگی سنجش و آموزش آن و جایگاه آن در ایران پرداخته شده است. روش‌ها: دراین مقاله مروری ابتدا منابع کتابخانه‌ای و اینترنتی مختلف نظیر سایت‎های sceince direct، magiran، SID، pub med، Proquest با کلید واژه‌های فارسی و انگلیسی صلاحیت بین فرهنگی، سنجش، آموزش و اعضای هیأت‌علمی به صورت ترکیبی و مجزا جستجو و پس از مرور مقالاتی که با موضوع ارتباط بیش‌تری داشتند، انتخاب و مطالب آن‌ها استخراج شد. نتایج: از مجموع 131 مقاله بررسی شده مستندات 68 مقاله مرتبط و معتبر استخراج شد. با توجه به ابعاد مختلف موضوع، در سه طبقه،"اهمیت صلاحیت بین فرهنگی، آموزش صلاحیت بین فرهنگی و ارزیابی صلاحیت بین فرهنگی" دسته‌بندی گردید . صلاحیت فرهنگی مجموعه‌ای از دانش، نگرش و رفتارهای مناسب است که همراه با هم به کار می‌روند و فرد را قادر می‌سازند تا به طور مؤثر در شرایط متفاوت فرهنگی کار کند. در حوزه مراقبت، پیوند واضحی بین صلاحیت فرهنگی، بهبود کیفیت، پیشرفت پیامدهای سلامتی و حذف نابرابری‌های قومی وجود دارد. در حوزه آموزش، یک دانشکده مناسب از نظر فرهنگی، مکانی است که برای توسعه فردی دانشجویان فرصتی ارائه داده و امکان توسعه گروه‌های مختلف فرهنگی را تسهیل نماید. بنابراین مدرسان علوم پزشکی باید نگرش، رفتار و دانش چند فرهنگی به منظور پاسخگویی مناسب به تنوع فرهنگی مراجعین (به خصوص دانشجویان و بیماران) داشته باشند. نتیجه‌گیری: با توجه به این که متغیرهای فرهنگی در کشور ما متأثر از عوامل گوناگونی است، ضروری است که این پدیده در شرایط فرهنگی ما بررسی شود و در خصوص راه‌کارهای آموزشی و سنجش آن در اساتید و دانشجویان برنامه‌ریزی جامعی صورت گیرد.
واژه‌های کلیدی: صلاحیت فرهنگی، صلاحیت بین فرهنگی، ارزیابی صلاحیت فرهنگی، آموزش چند فرهنگی، آموزش علوم پزشکی
متن کامل [PDF 269 kb]   (1966 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: آموزش پزشكي مبتني بر نيازهاي جامعه
دریافت: ۱۳۹۲/۹/۱۳ | پذیرش: ۱۳۹۲/۱۲/۱۸ | انتشار: ۱۳۹۳/۲/۶
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mousavi Bazaz M, Zabihi zazoly A, Karimi Moonaghi H. Cross-Cultural Competence, an Unknown Necessity in Medical Sciences Education a Review Article. Iranian Journal of Medical Education. 2014; 14 (2) :122-136
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3018-fa.html

موسوی بزاز مجتبی، ذبیحی ززولی عاطفه، کریمی مونقی حسین. صلاحیت بین فرهنگی، ضرورتی ناشناخته در آموزش علوم پزشکی: مقاله مروری. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1393; 14 (2) :122-136

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3018-fa.html



دوره 14، شماره 2 - ( 2-1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی Iranian Journal of Medical Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 4006