دوره 13، شماره 4 - ( 4-1392 )                   جلد 13 شماره 4 صفحات 279-270 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


، mirhaghia@mums.ac.ir
چکیده:   (30709 مشاهده)
مقدمه: افزایش تعداد شرکت‌کنندگان در آزمون‌های ورودی مقاطع تحصیلات تکمیلی رقابت را در این زمینه گسترده‌تر کرده است. فرایند آمادگی شرکت‌کنندگان برای آزمون ورودی کارشناسی ارشد از چالش‌های جدی برای داوطلبان و مدیران آموزشی بوده است. این مطالعه بر مبنای نظریه انتظار با هدف تبیین فرایند آمادگی دانشجویان کارشناسی ارشد پرستاری برای شرکت در آزمون ورودی این مقطع انجام شده است. روش‌ها: این مطالعه کیفی از نوع تجزیه و تحلیل محتوی با رویکرد هدایت شده (بر مبنای نظریه انتظار) و با مصاحبه نیمه ساختار یافته با ده نفر از دانشجویان دوره کارشناسی ارشد پرستاری صورت گرفت. اطلاعات به دست آمده با تجزیه و تحلیل محتوی مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج: در پایان تجزیه و تحلیل اطلاعات، چهار درون‌مایه "خودکارآمدی"، "رایزنی"، "تلاش مداوم" و "حرمت خود" به دست آمد. در رویکرد هدایت شده، انتظار و مطلوبیت پیامد به‌ترتیب با مفهوم خودکارآمدی و حرمت خود، و همچنین تناسب ابزار با رایزنی و تلاش مداوم در ارتباط بودند. مفهوم "خود" مرکزی‌ترین مفهوم به دست آمده از تجزیه و تحلیل اطلاعات در رابطه با پیشرفت تحصیلی بود. نتیجه‌گیری: با توجه به نیاز شرکت‌کنندگان در کسب سطح قابل قبول عملکرد برای قبولی در آزمون ورودی کارشناسی ارشد پرستاری، آموزش گستره‌ای از مهارت‌های مورد نیاز برای تقویت مفهوم "خود" در دانشجویان توصیه می شود. در این راستا توجه به سبک‌های یاددهی- یادگیری دانشجو محور می تواند مفید باشد.
متن کامل [PDF 209 kb]   (2196 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: برنامه ريزي درسي
دریافت: 1391/6/27 | پذیرش: 1392/2/28 | انتشار: 1392/4/9 | انتشار الکترونیک: 1392/4/9

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.