:: دوره 12، شماره 3 - ( 3-1391 ) ::
جلد 12 شماره 3 صفحات 202-209 برگشت به فهرست نسخه ها
کیفیت روش‌شناسی پایان‌نامه‌های دکترای عمومی دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز
لادن زرشناس، سهیلا شقاقیان، شهلا مومنی دانایی، سید حمید رضا طباطبایی
، sshaghaghian@yahoo.com
چکیده:   (7604 مشاهده)
مقدمه: با توجه به تاثیر کیفیت پایان‌نامه‌ها بر رشد علمی دانشجویان و با عنایت به این که مهم‌ترین قسمت یک کار تحقیقی، روش‌شناسی آن است، مطالعه حاضر به منظور بررسی کیفیت روش‌شناسی پایان‌نامه‌های دانشجویان مقطع دکترای عمومی دندانپزشکی بین سال‌های 1385 لغایت 1387 در دانشکده دندانپزشکی شیراز صورت گرفت. روش‌ها: دراین مطالعه مقطعی 124 پایان‌نامه مقطع دکترای عمومی بین سال‌های 87-85 در دانشکده دندانپزشکی شیراز با استفاده از روش سرشماری انتخاب و بررسی شد. جمع‌آوری داده‌ها توسط پرسشنامه‌ای پژوهش ساخته شامل دو بخش صورت گرفت. به این منظور از آزمون تی غیر وابسته، تست آنوای یک طرفه، توکی و آزمون آنوای دوطرفه انجام شد. نتایج: تقریباً دو سوم پایان‌نامه‌ها از نوع مقطعی بودند و مطالعات مداخله‌ای (کارآزمایی بالینی) و تحلیلی سهم ناچیزی از پایان‌نامه‌های تحقیقی را به خود اختصاص داده بودند. در هیچ یک از پایان‌نامه‌ها روش کار به طور کامل و صحیح ذکر نشده بود. نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج ارائه شده، نظارت بیشتر و دقیق‌تر بر روند تدوین و نگارش پایان‌نامه‌های دانشجویی و بالا بردن آگاهی دانشجویان و اساتید در زمینه چگونگی نگارش پایان‌نامه با برگزاری کارگاه‌های روش تحقیق و پروپوزال نویسی توصیه و در اختیار قرار دادن پمفلت‌های آموزشی پیشنهاد می‌گردد. همچنین ارتقای کیفیت مراکز مشاوره تحقیق می‌تواند در بهبود کیفیت پایان‌نامه‌ها مؤثر باشد.
واژه‌های کلیدی: روش‌شناسی تحقیق، دانشجویان دندانپزشکی، کیفیت تحقیق
متن کامل [PDF 225 kb]   (1242 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: ارزشيابي برنامه
دریافت: ۱۳۹۰/۸/۲ | پذیرش: ۱۳۹۱/۱/۲۸


XML   English Abstract   Print



دوره 12، شماره 3 - ( 3-1391 ) برگشت به فهرست نسخه ها