، zakhoundzadeh@yahoo.co.in
چکیده: (16656 مشاهده)
مقدمه: پرورش تفکر انتقادی از اهداف آموزش پرستاری در ایران است. شناخت وضعیت فعلی تفکر انتقادی پرستاران و دانشجویان پرستاری و میزان تأثیر شیوههای جاری آموزش در پرورش تفکر انتقادی میتواند در تعیین میزان کارایی و نارساییهای احتمالی سیستم آموزشی در این زمینه مؤثر باشد. این مطالعه مروری بر مطالعات منتشر شده در مورد تفکر انتقادی در حوزه پرستاری ایران است. روشها: مطالعه حاضر مروری است بر پژوهشهای انجام شده در رابطه با تفکر انتقادی در حوزه پرستاری ایران با توجه ویژه به تأثیر آموزش دانشگاهی بر تفکر انتقادی دانشجویان پرستاری. مطالعه با شیوه مرور سیستماتیک منابع اطلاعاتی داخلی شامل iranmedex، SID، magiran از سال 81 تا 88 و منابع کتابخانهای انجام شده است. همچنین از سایر منابع اطلاعاتی مانند pubmed و Elsevier جهت غنی شدن بحث و نقد استفاده شده است. کلید واژههای مورد استفاده شامل تفکر انتقادی، پرستاری و آموزش پرستاری بود. نتایج: مرور مطالعات انجام شده در کشور نشان میدهد که نمره توانایی تفکر انتقادی پرستاران و دانشجویان پرستاری در حد پایین است و تحصیلات دانشگاهی تأثیر قابل توجهی در بهبود این مهارت نداشته است. نتیجهگیری: پایین بودن نمره تفکر انتقادی دانشجویان مبین لزوم بازنگری در شیوههای آموزشی فعلی است. با این وجود لازم است ناکارایی احتمالی ابزارهای مورد استفاده در سنجش این مهارت را نیز مدنظر داشت.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
ساير موارد دریافت: 1390/5/20 | پذیرش: 1390/7/10 | انتشار: 1390/7/23 | انتشار الکترونیک: 1390/7/23