[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 10، شماره 2 - ( 4-1389 ) ::
جلد 10 شماره 2 صفحات 171-179 برگشت به فهرست نسخه ها
آموزش بر پایه حل مسأله: تجربه یک شیوه جدید آموزش در دندان‌پزشکی
لادن زرشناس، شهلا مؤمنی دانایی ، مرتضی عشاق، پریسا صالحی
، smomenidanaei@yahoo.com
چکیده:   (14331 مشاهده)
مقدمه: با عنایت به ضرورت درگیری فعال دانشجویان دندان‌پزشکی در یادگیری مباحث درمانی و به منظور تعمیق هر چه بیشتر یادگیری آنان، این مطالعه با هدف ارزیابی روش آموزش برپایه حل مسأله و مقایسه آن با روش‌های تدریس سنتی در درس ارتودنسی دانشجویان دندان‌پزشکی انجام شد. روش‌ها: این مطالعه به صورت مداخله‌ای در 64 دانشجوی سال پنجم دندان‌پزشکی در سال 87-1386 انجام شد. پس از انتخاب و توجیه اساتید گروهیار، یک راهنما برای یکنواخت‌سازی شیوه اجرا در اختیار آنان قرار گرفت. پس از توجیه دانشجویان در مورد روش آموزش بر پایه حل مسأله، گروه‌ها مشخص شدند. مراحل چهارگانه آموزش بر پایه حل مسأله اجرا گردید. یک پیش‌آزمون برای ارزیابی نگرش و میزان رضایت‌مندی آنان از روش تدریس سنتی سخنرانی به عمل آمد. یک پس‌آزمون، میزان نگرش و رضایت‌مندی آنان از روش به کار رفته را ارزیابی کرد. حیطه‌های این روش با مقیاس لیکرت پنج‌تایی سنجیده شد. تجزیه و تحلیل نتایج با استفاده از نرم‌افزار SPSS، آمار توصیفی و استنباطی انجام گرفت. نتایج: معدل نمرات کسب شده از سقف پنج، در حیطه سازمان‌دهی مطالب (75/0±41/3)، انگیزه درونی (7/0±41/3)، حیطه تناسب تکالیف (53/0±38/3) و حیطه تناسب روش ارزشیابی (17/1±67/3) بود. میانگین نمره رضایت 14 از 20، موافقت بالاتر از حد متوسط را نشان داد. نتیجه‌گیری: روش آموزش بر پایه حل مسأله در تدریس دانشجویان دندان‌پزشکی، با تقویت انگیزه درونی دانشجو و افزایش کیفیت آموزش و یادگیری پایدار، می‌تواند مفید باشد.
واژه‌های کلیدی: آموزش بر پایه حل مسأله، دانشجو، دندان‌پزشکی، آموزش، یادگیری
متن کامل [PDF 261 kb]   (2314 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: ارزشيابي استاد
دریافت: ۱۳۸۹/۶/۶ | پذیرش: ۱۳۹۰/۵/۱۵
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Zarshenas L, Momeni Danaei S, Oshagh M, Salehi P. Problem Based Learning: An Experience of a New Educational Method in Dentistry. Iranian Journal of Medical Education. 2010; 10 (2) :171-179
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1236-fa.html

زرشناس لادن، مؤمنی دانایی شهلا، عشاق مرتضی، صالحی پریسا. آموزش بر پایه حل مسأله: تجربه یک شیوه جدید آموزش در دندان‌پزشکی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1389; 10 (2) :171-179

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1236-fa.html



دوره 10، شماره 2 - ( 4-1389 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی Iranian Journal of Medical Education
Persian site map - English site map - Created in 0.09 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3781