دوره 11، شماره 4 - ( 8-1390 )                   جلد 11 شماره 4 صفحات 417-408 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


، Mehdiyousefy@gmail.com
چکیده:   (13407 مشاهده)
مقدمه: با توجه به گسترش و اهمیت دانشگاه‌های علوم پزشکی در نظام آموزشی کشور، این مطالعه هدف رده‌بندی دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران در حوزه آموزشی بر اساس نهاده‌ها و ستانده‌ها را دنبال کرده است. روش‌ها: در این مطالعه توصیفی-تحلیلی، کارآیی آموزشی 41 دانشگاه علوم پزشکی کشور با استفاده از 4 نهاده و 2ستانده در سال 1387 با استفاده از روش تحلیل پوششی داده‌ها مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت. نتایج: نتایج مربوط به ‌‌اندازه‌گیری انواع کارآیی حاکی از آن بود که 25 و 32 درصد دانشگاه‌های علوم پزشکی به ترتیب دارای کارآیی فنی و کارآیی مدیریتی 100 درصد بوده‌‌اند و 71 درصد از واحدهای مورد مطالعه در مقیاس بهینه فعالیت نمی‌کردند. به طور متوسط کارآیی فنی دانشگاه‌های مورد مطالعه 73 درصد به دست آمد. نتیجه‌گیری: با توجه به وجود ظرفیت 27 درصدی افزایش کارآیی در واحدهای مورد مطالعه می‌توان با یک برنامه‌ریزی مناسب و با استفاده از الگوهای برتر کارآیی، هدف ارتقای کارآیی در واحدهای ناکارآ را دنبال کرد.
متن کامل [PDF 281 kb]   (2017 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: ارزشيابي برنامه
دریافت: 1389/1/28 | پذیرش: 1390/5/18 | انتشار: 1390/8/24 | انتشار الکترونیک: 1390/8/24

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.