:: دوره 11، شماره 4 - ( 8-1390 ) ::
جلد 11 شماره 4 صفحات 408-417 برگشت به فهرست نسخه ها
رتبه‌بندی دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران در حوزه آموزش بر اساس شاخص کارایی
زهره سهرابی، مهدی یوسفی، سمیه فضایلی، رفعت محبی فر، غلامرضا مرادی، عباس عظیمی
، Mehdiyousefy@gmail.com
چکیده:   (11031 مشاهده)
مقدمه: با توجه به گسترش و اهمیت دانشگاه‌های علوم پزشکی در نظام آموزشی کشور، این مطالعه هدف رده‌بندی دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران در حوزه آموزشی بر اساس نهاده‌ها و ستانده‌ها را دنبال کرده است. روش‌ها: در این مطالعه توصیفی-تحلیلی، کارآیی آموزشی 41 دانشگاه علوم پزشکی کشور با استفاده از 4 نهاده و 2ستانده در سال 1387 با استفاده از روش تحلیل پوششی داده‌ها مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت. نتایج: نتایج مربوط به ‌‌اندازه‌گیری انواع کارآیی حاکی از آن بود که 25 و 32 درصد دانشگاه‌های علوم پزشکی به ترتیب دارای کارآیی فنی و کارآیی مدیریتی 100 درصد بوده‌‌اند و 71 درصد از واحدهای مورد مطالعه در مقیاس بهینه فعالیت نمی‌کردند. به طور متوسط کارآیی فنی دانشگاه‌های مورد مطالعه 73 درصد به دست آمد. نتیجه‌گیری: با توجه به وجود ظرفیت 27 درصدی افزایش کارآیی در واحدهای مورد مطالعه می‌توان با یک برنامه‌ریزی مناسب و با استفاده از الگوهای برتر کارآیی، هدف ارتقای کارآیی در واحدهای ناکارآ را دنبال کرد.
واژه‌های کلیدی: رتبه‌بندی دانشگاه‌ها براساس شاخص کارآیی
متن کامل [PDF 281 kb]   (1375 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: ارزشيابي برنامه
دریافت: ۱۳۸۹/۱/۲۸ | پذیرش: ۱۳۹۰/۵/۱۸


XML   English Abstract   Print



دوره 11، شماره 4 - ( 8-1390 ) برگشت به فهرست نسخه ها