[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 9، شماره 4 - ( 12-1388 ) ::
جلد 9 شماره 4 صفحات 372-380 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه تأثیر آموزش به روش کتابچه آموزشی و سخنرانی به همراه کتابچه آموزشی بر آگاهی پرستاران درباره قوانین و مقررات حرفه‌ای
محبوبه یعقوبیان، طاهره یعقوبی، فاطمه سال‌مه، فرحناز گل‌محمدی، حمیده صفاری، رقیه سواسری، نفیسه قانعی، خدیجه حبیبی
، yaghobi84@yahoo.com
چکیده:   (18473 مشاهده)
مقدمه: با روش‌های آموزش سنتی، اهداف یادگیری مربوط به قوانین و مقررات حرفه‌ای تأمین نمی‌شود. هدف این مطالعه ارائه شیوه جدید آموزشی پرستاران، برای قوانین و مقررات حرفه‌ای و مقایسه تأثیر این روش بر آگاهی پرستاران بود. روش‌ها: در این مطالعه نیمه تجربی، 150 نفر از پرستاران شاغل در بیمارستان‌های آموزشی شهر ساری و قائم‌شهر بطور تصادفی انتخاب و با همسانی تحصیلات و سمت، در سه گروه 50 نفری قرار گرفتند. برای گروه اول (تجربی)، تلفیق دو شیوه کتابچه آموزشی و سخنرانی، گروه دوم (تجربی) فقط شیوه کتابچه آموزشی بکار گرفته شد و در گروه سوم (شاهد) هیچ مداخله‌ای صورت نگرفت. برای هر سه گروه قبل از ورود به پژوهش، پیش‌آزمون و بعد از سه هفته پس‌آزمون انجام شد. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه استفاده گردید و اطلاعات جمع‌آوری شده با استفاده از نرم‌افزار SPSS تجزیه و تحلیل گردید. نتایج: در گروه اول (تجربی) تفاوت میانگین نمرات قبل و بعد از آموزش معنی‌دار بود. فرضیه متفاوت بودن میانگین آگاهی در دو گروه تجربی و یک گروه شاهد (بعد از مداخله) تأیید شد. تفاوت میانگین نمرات بین گروه‌های (1 و 2) و (1 و 3) تأیید گردید. بین سن و سابقه کار و نمرات کسب شده در گروه‌ها بعد از مداخله رابطه معنی‌دار آماری دیده شد. نتیجه‌گیری: با توجه به افزایش بیشتر میانگین نمرات بعد از آموزش در گروه اول (تجربی)، بهتر است در دوره‌های بازآموزی برای آموزش پرستاران در زمینه قوانین و مقررات حرفه‌ای، از شیوه توأم (سخنرانی، کتابچه آموزشی) استفاده شود.
واژه‌های کلیدی: پرستار، یادگیری، استراتژی یادگیری، سخنرانی، کتابچه آموزشی، قانون، مقررات حرفه‌ای
متن کامل [PDF 235 kb]   (2603 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: ساير موارد
دریافت: ۱۳۸۹/۱/۱۵ | پذیرش: ۱۳۹۰/۵/۱۶
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Yaghobian M, Yaghobi T, Salmeh F, Golmohammadi F, Safari H, Savasari R, et al . Comparing the Effect of Teaching Using Educational Booklets and Lecture along with Educational Booklets on Nurses' Knowledge about Professional Laws and Regulations. Iranian Journal of Medical Education. 2010; 9 (4) :372-380
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1102-fa.html

یعقوبیان محبوبه، یعقوبی طاهره، سال‌مه فاطمه، گل‌محمدی فرحناز، صفاری حمیده، سواسری رقیه، و همکاران.. مقایسه تأثیر آموزش به روش کتابچه آموزشی و سخنرانی به همراه کتابچه آموزشی بر آگاهی پرستاران درباره قوانین و مقررات حرفه‌ای. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1388; 9 (4) :372-380

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1102-fa.html



دوره 9، شماره 4 - ( 12-1388 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی Iranian Journal of Medical Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 4006