XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Kachoei M, Mohammadi A, mirzakouchaki B. Comparison of the Effects of Traditional with Combined (Traditional and Electronic) Educational Methods on Promoting the Practical Skill of Fabricating the Removable Orthodontic Appliance. Iranian Journal of Medical Education 2016; 16 :399-406
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4003-fa.html
کچویی مژگان، محمدی امیر، میرزاکوچکی بهنام. مقایسه تاثیرروش آموزش سنتی و آموزش ترکیبی (سنتی و الکترونیکی) در ارتقا مهارت عملی ساخت پلاک متحرک ارتودنسی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1395; 16 () :399-406

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4003-fa.html


دانشگاه علوم پزشکی تبریز، ، drkachoei@gmail.com
چکیده:   (4690 مشاهده)

مقدمه: آموزش مبتنی بر رایانه می‌تواند پاره‌ای نواقص و محدودیت‌های آموزش سنتی را جبران نماید. هدف از این مطالعه بررسی تأثیر استفاده ازآموزش الکترونیکی به صورت فیلم و پاورپوینت ساخت اجزا سیمی پلاک متحرک ارتودنسی به عنوان مکمل آموزش سنتی در ایجاد مهارت در واحد عملی پری کلینیک دانشجویان دندانپزشکی بود.

روش‌ها: در این مطالعه نیمه تجربی آینده نگر، 40 نفر از دانشجویان ترم هشتم دانشکده دندانپزشکی تبریز در سال تحصیلی 92-91 که واحد ارتودنسی 1 عملی را آغاز می‌نمودند با استفاده از روش نمونه‌گیری آسان انتخاب شدندو سپس به صورت تصادفی به دوگروه تقسیم شدند. گروه شاهد تحت آموزش سنتی شامل آموزش عملی ساخت اجزا، سیمی پلاک متحرک ارتودنسی توسط استاد وگروه تجربی تحت همان آموزش به­علاوه آموزش الکترونیک قرار گرفتند. در این مطالعه مهارت ایجاد شده در دانشجویان در زمینه ساخت سه جزء اصلی پلاک‌های متحرک ارتودنسی Adams clasp, Labial bow و Z spring، بر اساس چک لیست 21 آیتمی مورد بررسی قرار گرفت. ازآزمون t مستقل وزوجی جهت تحلیل داده­ها استفاده شد.

نتایج: میانگین مجموع نمرات دو گروه کنترل و گروه ترکیبی سنتی و e-learning به ترتیب 4/1±2/14و8/1±5/15(از 20 نمره) بود و اختلاف آنها از نظر آماری معنادار بود (31/2t=، 026/0= p). در مقایسه میانگین نمره مهارت ساخت labial bow در گروه ترکیبی سنتی و e-learning بیش‌تر از گروه شاهد بود(72/2t=، 01/0= p). در حالی که میانگین نمرات ساخت Z spring و Adams clasp , در دو گروه اختلاف معنادار را نشان نداد.

نتیجه‌گیری: استفاده از آموزش الکترونیکی به عنوان مکمل آموزش سنتی، می‌تواند در ارتقای مهارت عملی دانشجویان در ساخت اجزاء سیمی اپلاینس متحرک ارتودنسی نقش داشته باشد. 

متن کامل [PDF 177 kb]   (1461 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: آموزش باليني
دریافت: 1394/10/10 | پذیرش: 1395/5/19 | انتشار: 1395/10/5 | انتشار الکترونیک: 1395/10/5

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education