دوره 14، شماره 3 - ( 3-1393 )                   جلد 14 شماره 3 صفحات 275-266 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Yousefi Afrashteh M, Ghazi Tabatabaei M, Gharavi M J, Bazargan A, Shokouhi Yekta , M. Need to define and measure "learning outcomes" in medical education. Iranian Journal of Medical Education 2014; 14 (3) :266-275
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2912-fa.html
یوسفی افراشته مجید، قاضی طباطبایی محمود، غروی محمد جواد، بازرگان عباس، شکوهی یکتا محسن. ضرورت شناسایی و سنجش «دستاوردهای یادگیری» در آموزش علوم پزشکی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1393; 14 (3) :266-275

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2912-fa.html


، mjduosefi@gmail.com
چکیده:   (26672 مشاهده)
مقدمه: دستاوردهای یادگیری به عنوان آنچه دانشجویان در پایان دوره آموزش کسب می‌کنند تعریف می‌شود. رویکرد آموزشی دستاورد محور با تمرکز بر تعیین، تعریف و سنجش دستاوردهای یادگیری یکی از ابزارهای مهم، رایج و رو به رشد در اصلاح و ارتقای کیفیت یادگیری در نظام‌های آموزش پزشکی بیش‌تر کشور‌های پیشرفته دنیا است. نظر به اهمیت این رویکرد آموزشی، مقاله حاضر در نظر دارد به معرفی آن در آموزش علوم پزشکی ایران بپردازد. روش‌ها: مطالعه حاضر از نوع مروری است که با جستجوی منابع کتابخانه‌ای و بانک‌های اطلاعاتی نظیر Science Direct،sagepub، proquest، emerald، pubmed، google Scholar و magiran با استفاده از کلمات کلیدی آموزش علوم پزشکی، آموزش دستاورد محور، سنجش دستاوردهای یادگیری و آموزش مبتنی بر شایستگی انجام و در نهایت شامل 7 کتاب و 42 مقاله منتشر شده بین سال‌های 1980 تا 2013 شد. نتایج: دستاوردهای یادگیری مفهوم یادگیری اصیل را مورد نظر قرار داده و آن را به عملکرد و قابلیت‌های حرفه‌ای، یادگیری مداوم و پیشرفت و موفقیت در زندگی علمی‌ و شخصی ارتباط می‌دهد. رویکرد آموزشی دستاورد محور تفاوت‌های مهمی ‌با رویکردهای سنتی آموزش و یادگیری دارد. دانشجویان در این رویکرد به طور فعال در فرایند آموزش و یادگیری حضور دارند و متمرکز بر دستاوردهای از پیش تعیین شده هستند. نتیجه‌گیری: با شناخت بیش‌تر و استفاده از دستاوردهای یادگیری در امر آموزش، برنامه‌ریزی درسی و مهم‌تر از همه سنجش کیفیت یادگیری و قابلیت‌های دانش‌آموختگی می‌توان گام بلندی در زمینه ارتقا و تضمین کیفیت آموزش علوم پزشکی برداشت.
متن کامل [PDF 210 kb]   (3121 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: آموزش پزشكي مبتني بر نيازهاي جامعه
دریافت: 1392/7/4 | پذیرش: 1393/2/25 | انتشار: 1393/3/11 | انتشار الکترونیک: 1393/3/11

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education