 
                     
                     
                    
                    
                    
                    
                     Valizadeh S,  Mohammadpour Y,  Parvan K,  Lakdizaji S. The Effect Of Outcome-Based Education On Nursing Students' Clinical Competency.  Iranian Journal of Medical Education 2009; 9 (2) :157-166
URL: 
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-975-fa.html   
                    
                    ولیزاده سوسن،  محمدپور یوسف،  پرون کبری،  لک دیزجی سیما. تأثیر اجرای آموزش مبتنی بر دستاورد بر صلاحیت بالینی دانشجویان پرستاری.  مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1388; 9 (2) :157-166
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-975-fa.html
  
                     
					 
					
                 
                
                    
                    
                    
                     ، Sou173val@yahoo.com
                    
                    
                    چکیده:       (26532 مشاهده)
                    
                    
                    مقدمه: علیرغم پذیرش جهانی آموزش مبتنی بر دستاورد، مستندات تحقیقی در مورد اثر آن بر صلاحیت بالینی دانشجویان پرستاری (مهارتهای شناختی و رفتاری) بسیار اندک است. هدف از این مطالعه بررسی تأثیر آموزش مبتنی بر دستاورد در مقایسه با آموزش سنتی بر صلاحیت بالینی دانشجویان پرستاری بود. روشها: در یک مطالعه نیمه تجربی با طرح دو گروهی پیشآزمون- پسآزمون، 26 دانشجوی پرستاری به صورت سرشماری انتخاب و به صورت تصادفی ساده به دو گروه کنترل و دو گروه تجربی تقسیم شدند. هر گروه شامل 6 تا 7 نفر بود. پس از اجرای پیشآزمون مهارتهای شناختی، دانشجویان گروههای کنترل با روش سنتی و دانشجویان گروههای تجربی با روش آموزش مبتنی بر دستاورد به مدت 9 روز تحت آموزش بالینی قرار گرفتند. مهارتهای شناختی دانشجویان با پسآزمون و مهارتهای رفتاری با چکلیست مورد مشاهده قرار گرفت. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS و آزمونهای ویلکاکسون، منویتنی و دقیق فیشر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج: آموزش مبتنی بر دستاورد در ارتقای مهارتهای شناختی و رفتاری دانشجویان مؤثر بود. میانگین مهارتهای شناختی گروه تجربی در پسآزمون و همچنین مهارتهای رفتاری آنها، در تمامی موارد و در کل بطور معنیدار از گروه کنترل بیشتر و نیز صلاحیت بالینی دانشجویان گروه تجربی بطور معنیدار از گروه کنترل بیشتر بود. نتیجهگیری: روش آموزش مبتنی بر دستاورد بیش از روش سنتی منجر به ارتقای صلاحیت دانشجویان پرستاری میگردد. پیشنهاد میشود از این روش در آموزش بالینی بیشتر استفاده گردد.
                    
                    
                    
                    
                    
                    نوع مطالعه:  
پژوهشی اصیل |
                    
                      
دریافت: 1388/6/11 | پذیرش: 1390/5/16 | انتشار: 1388/7/23 | انتشار الکترونیک: 1388/7/23
                    
                    
                    
                    
                    
                    
                    
                    ارسال پیام به نویسنده مسئول