دوره 10، شماره 4 - ( 10-1389 )                   جلد 10 شماره 4 صفحات 349-340 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shayestehfard M, Houshyari H, Cheraghian B, Latifzadeh S. Nurses’ Opinion towards Barriers and Facilitators of Clinical Utilization of Research Results in Abadan and Khorramshahr Hospitals. Iranian Journal of Medical Education 2011; 10 (4) :340-349
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-915-fa.html
شایسته فرد مرضیه، هوشیاری حجت، چراغیان بهمن، لطیف‌زاده شیلا. موانع و تسهیل‌کننده‌های بکارگیری نتایج تحقیقات در بالین ازدیدگاه پرستاران شاغل در مراکز درمانی آبادان و خرمشهر. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1389; 10 (4) :340-349

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-915-fa.html


، shayestehfard@ajums.ac.ir
چکیده:   (15215 مشاهده)
مقدمه: علیرغم افزایش کمیت و کیفیت تحقیق پرستاری، کاربرد یافته‌های تحقیقات بین پرستاران محدود است. به نظر می‌رسد که در فرآیند انتشار و کاربرد یافته‌ها، عواملی به صورت موانع و تسهیل‌کننده‌‌ها عمل نمایند. این مطالعه با هدف تعیین موانع و تسهیل‌کننده‌‌های بکارگیری نتایج تحقیقات در بالین از دیدگاه پرستاران شاغل در مراکز درمانی آبادان و خرمشهر انجام شد. روش‌ها: این پژوهش از نوع توصیفی- مقطعی بود که درآن پرستاران شاغل در بیمارستان‌های آبادان و خرمشهر در سال 1386 به روش نمونه‌گیری آسان مورد بررسی قرار گرفتند. حجم نمونه معادل کل جامعه پژوهش برابر100 نفر بوده است. پرسشنامه مورد استفاده به 3 بخش شامل مشخصات دموگرافیک، موانع کاربرد نتایج تحقیقات در بالین، و تسهیل کاربرد نتایج تحقیقات در بالین بود که بعد از تأیید روایی و پایایی مورد استفاده قرار گرفت. جهت تجزیه وتحلیل داده‌ها از آزمون‌های آماری میانگین، انحراف معیار، فراوانی نسبی، تحت نرم افزار spss. استفاده شد نتایج: سه مانع اول بکارگیری نتایج تحقیقات در بالین، کافی نبودن تسهیلات جهت بکارگیری یافته‌های تحقیق با میانگین و انحراف معیار (7/0±54/3) نداشتن وقت کافی جهت اجرای ایده‌های جدید (86/0±37/3) و عدم همکاری نزدیک بین دانشگاه‌ها و بیمارستان (94/0±36/3) بود. برگزاری دوره‌های بازآموزی جهت آموزش یافته‌های جدید تحقیقی (54/0±73/3)، آموزش پرستاران در جهت افزایش آگاهی در زمینه روش تحقیق (54/0±69/3) و تجهیز کتابخانه بیمارستان به ژورنال‌های متعدد و امکان دسترسی به اینترنت (63/0±68/3) به عنوان مهم‌ترین تسهیل‌کننده‌‌ها تعیین شد. نتیجه‌گیری: ضروری است تلاش‌های همه جانبه در ابعاد فردی و سازمانی صورت گیرد تا امکانات و تسهیلات لازم برای کاهش و از بین بردن موانع ذکر شده فراهم شده و در این راستا پرستاران قادر باشند در جهت تغییر روش‌های مراقبتی بر اساس شواهد گام بردارند
متن کامل [PDF 317 kb]   (2760 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: ساير موارد
دریافت: 1388/4/1 | پذیرش: 1390/5/15 | انتشار: 1389/10/25 | انتشار الکترونیک: 1389/10/25

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education