[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 8، شماره 2 - ( 12-1387 ) ::
جلد 8 شماره 2 صفحات 341-350 برگشت به فهرست نسخه ها
عوامل تنش‌زای آموزش بالینی از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر
محمدرضا یزدان‌خواه فرد، شهناز پولادی، فرحناز کمالی، نسرین زحمتکشان، کامران میرزایی، شرافت اکابریان،، سیامک یزدان‌پناه، طیبه جمند، طیبه غریبی، رزیتا خرم‌رودی
، yazdan494@yahoo.com
چکیده:   (21508 مشاهده)
مقدمه: آموزش بالینی فرایند پیچیده‌ای است که تحت تأثیر عوامل و متغیرهای زیادی قرار می‌گیرد. هدف این پژوهش، تعیین عوامل تنش‌زای آموزش بالینی از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر بود. روش‌ها: در این مطالعه توصیفی- مقطعی، تعداد 334 دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر به روش سرشماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها، پرسشنامه محقق‌ساخته بود. پرسشنامه از دو بخش ویژگی‌های فردی و 60 سؤال پیرامون عوامل تنش‌زای آموزش بالینی در پنچ حیطه تشکیل شد. داده‌ها با نرم‌افزار SPSS و به صورت توزیع فراوانی، میانگین و انحراف معیار و با آزمون‌های مجذور کای و آنالیز واریانس تجزیه و تحلیل شدند. نتایج: حیطه‌های تجارب تحقیرآمیز، محیط آموزشی، تجربیات بالینی، احساسات ناخوشایند، و ارتباط بین فردی به ترتیب از درجه تنش‌زایی بالایی برخوردار بودند. بیشترین عوامل تنش‌زا به ترتیب شامل: تذکر استاد در حضور پرسنل و پزشکان، عدم وجود امکانات رفاهی در بخش، مشاهده زجرکشیدن بیماران بدحال، نگرانی از انتقال بیماری واگیردار، و عدم حمایت استاد از دانشجو بود. نتیجه‌گیری: دانشجویان علوم پزشکی در معرض عوامل تنش‌زای متعددی قرار دارند. ایجاد یک سیستم حمایتی در طول سال اول تحصیلی و بهبود آن در تمام طول دوره آموزش بالینی برای مهارت‌های مقابله‌ای مؤثر ضروری به نظر می‌رسد.
واژه‌های کلیدی: تنش، آموزش بالینی، دانشجویان علوم پزشکی، دیدگاه.
متن کامل [PDF 256 kb]   (3011 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل |
دریافت: ۱۳۸۸/۱/۱۷ | پذیرش: ۱۳۹۰/۵/۱۶
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Yazdankhah Fard M, Pouladi S, Kamali F, Zahmatkeshan N, Mirzaei K, Akaberian S, et al . The Stressing Factors in Clinical Education: The Viewpoints of Students. Iranian Journal of Medical Education. 2009; 8 (2) :341-350
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-865-fa.html

یزدان‌خواه فرد محمدرضا، پولادی شهناز، کمالی فرحناز، زحمتکشان نسرین، میرزایی کامران، اکابریان، شرافت، و همکاران. و همکاران.. عوامل تنش‌زای آموزش بالینی از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1387; 8 (2) :341-350

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-865-fa.html



دوره 8، شماره 2 - ( 12-1387 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی Iranian Journal of Medical Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3877