دوره 8، شماره 2 - ( 12-1387 )                   جلد 8 شماره 2 صفحات 340-333 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Vaghar Seyyedin A, Vanaki Z, Taghi S, Molazem Z. The Effect of Guided Reciprocal Peer Questioning (GRPQ) on Nursing Students' Critical Thinking and Metacognition Skills. Iranian Journal of Medical Education 2009; 8 (2) :333-340
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-864-fa.html
وقار سیدین ابوالفضل، ونکی زهره، طاقی شهین، ملازم زهرا. تأثیر راهبرد «پرسشگری متقابل هدایت‌شده در گروه همتایان» بر مهارت‌های تفکر انتقادی و آگاهی فراشناختی دانشجویان پرستاری. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1387; 8 (2) :333-340

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-864-fa.html


، Vanaki_z@modares.ac.ir
چکیده:   (22653 مشاهده)
مقدمه: پرورش تفکر انتقادی و فراشناخت از مهم‌ترین اهداف آموزش پرستاری است. این مطالعه برای بررسی تأثیر راهبرد پرسشگری متقابل هدایت‌شده در گروه همتایان بر مهارت‌های تفکر انتقادی و فراشناختی دانشجویان پرستاری طراحی گردید. روش‌ها: در این مطالعه نیمه‌تجربی، گروه تجربی شامل30 دانشجوی ترم شش پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد بیرجند بودند. در این گروه دو واحد درسی با استفاده از راهبرد پرسشگری متقابل هدایت‌شده در گروه همتایان و در گروه شاهد که شامل 28 دانشجوی پرستاری بودند، همان دو واحد درسی به شیوه معمول سخنرانی ارائه گردید. مهارت‌های تفکر انتقادی با استفاده از پرسشنامه مهارت‌های تفکر انتقادی کالیفرنیا (فرم ب) و آگاهی فراشناختی توسط پرسشنامه آگاهی فراشناختی قبل و بعد از مداخله در دو گروه بررسی شد. آنالیز آماری با استفاده از نرم‌افزار SPSS انجام گرفت. آمار توصیفی و نیز آزمون‌های آماری t مستقل، t زوج، مجذور کای، من‌ویتنی و کاپا در این مطالعه بکار گرفته شد. نتایج: اجرای راهبرد پرسشگری متقابل هدایت‌شده در گروه همتایان سبب افزایش معنادار نمرات مهارت‌های تفکر انتقادی در گروه آزمون نسبت به گروه شاهد گردید. علی‌رغم افزایش میانگین نمره کلی آگاهی فراشناختی گروه تجربی در مرحله بعد از مداخله، اختلاف میانگین نمره کلی آگاهی فراشناختی در مراحل قبل و بعد گروه آزمون با گروه شاهد تفاوت معناداری نشان نداد. نتیجه‌گیری: بکارگیری راهبرد پرسشگری متقابل هدایت‌شده در گروه همتایان در آموزش دانشجویان پرستاری می‌تواند منجر به توسعه مهارت‌های تفکر انتقادی، به عنوان یکی از رسالت‌های مهم آموزش عالی گردد.
متن کامل [PDF 194 kb]   (3843 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل |
دریافت: 1388/1/17 | پذیرش: 1390/5/16 | انتشار: 1387/12/25 | انتشار الکترونیک: 1387/12/25

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education