[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 8، شماره 2 - ( 12-1387 ) ::
جلد 8 شماره 2 صفحات 275-284 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر آموزش به روش ایفای نقش در آموزش مهارت‌های مشاوره و غربالگری متقاضیان آی‌یودی
فاطمه عرفانیان، طلعت خدیوزاده، نیره خادم، محمد خواجه دلویی
، tkhadivzadeh@yahoo.com
چکیده:   (16802 مشاهده)
مقدمه: یکی از مهم‌ترین موانع استفاده از آی‌یودی (Intra Uterine Divice-IUD)، عدم ارائه مشاوره مطلوب است. از آن جایی که بکارگیری روش‌های نوین آموزش برای ایفای مؤثرتر نقش ماماها در ارائه مشاوره لازم می‌باشد، این پژوهش با هدف مقایسه تأثیر دو روش آموزش مرسوم و ایفای نقش بر میزان مهارت دانشجویان در مشاوره صورت گرفت. روش‌ها: در این مطالعه تجربی، 62 دانشجوی مامایی بطور تصادفی به دو گروه آموزش با ایفای نقش و مرسوم، تخصیص داده و برنامه آموزشی چهار ساعته در زمینه مشاوره آی‌یودی را دریافت نمودند. در ابتدا و انتهای مطالعه، مهارت دانشجویان در مشاوره ارزیابی گردید. ابزار گردآوری داده‌ها، فرم خودارزشیابی توانایی انجام مهارت و ‌ای وارسی ارزشیابی عملکرد دانشجو در مشاوره قبل و بعد از گذاشتن آی‌یودی بود. مقایسه‌ها با آزمون‌های مجذور کای، دقیق فیشر، t-student، من‌ویتنی، t زوج در نرم‌افزار SPSS انجام شد. نتایج: میانگین نمره مشاوره قبل و بعد از آی‌یودی‌گذاری در پیش‌آزمون بین دو گروه تفاوت آماری معنی‌داری نداشت اما در پس‌آزمون، اختلاف آماری معنی‌داری در هر دو مهارت بین دو گروه وجود داشت. بین میانگین نمرات پیش‌آزمون و پس‌آزمون هر گروه، در هر دو مهارت، اختلاف آماری معنی‌داری وجود داشت. نتیجه‌گیری: یادگیری بیشتر مهارت مشاوره با آموزش به روش ایفای نقش است. بکارگیری این روش آموزشی برای آموزش مهارت‌های مشاوره‌ای به دانشجویان توصیه می‌گردد.
واژه‌های کلیدی: آموزش، ایفای نقش، آموزش مرسوم، مهارت‌، مشاوره، آی‌یودی، غربالگری
متن کامل [PDF 247 kb]   (4151 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل |
دریافت: ۱۳۸۸/۱/۱۷ | پذیرش: ۱۳۹۰/۵/۱۶
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Erfanian F, Khadivzadeh T, Khadem N, Khajedelooie M. The Effect of Teaching by Role Playing on Students' Counseling and Screening Skills toward IUD Clients. Iranian Journal of Medical Education. 2009; 8 (2) :275-284
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-858-fa.html

عرفانیان فاطمه، خدیوزاده طلعت، خادم نیره، خواجه دلویی محمد. تأثیر آموزش به روش ایفای نقش در آموزش مهارت‌های مشاوره و غربالگری متقاضیان آی‌یودی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1387; 8 (2) :275-284

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-858-fa.html



دوره 8، شماره 2 - ( 12-1387 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی Iranian Journal of Medical Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3925