[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 8، شماره 2 - ( 12-1387 ) ::
جلد 8 شماره 2 صفحات 213-227 برگشت به فهرست نسخه ها
ارزشیابیعملکرد اعضای هیأت علمی پرستار: یک مطالعه کیفی
مهرنوش پازارگادی، مهناز خطیبان، طاهره اشک تراب
، mehrnoosh_pazar@yahoo.com
چکیده:   (17316 مشاهده)
مقدمه: ارزشیابی عملکرد اعضای هیأت علمی پرستار، پیچیده و دشوار اما ضروری است. رؤسای دانشکدهها، معاونین آموزشی و اعضای هیأت علمی پرستار، مسؤولیت برنامهریزی، انجام و اصلاح ارزشیابی دارند. یافتن دیدگاه مشترک آنان در تبیین ارزشیابی عملکرد دارای منزلت ویژهای است. هدف این مطالعه، تبیین و توصیف ارزشیابی عملکرد اعضای هیأت علمی پرستار بود. روش‌ها: در مطالعه کیفی حاضر، دادههای مورد نیاز توسط دو روش مصاحبه فردی نیمه‌ساختاریافته با صاحب‌نظران و مشاهده خط مشیهای موجود، رویهها و فرمهای مربوط به ارزشیابی گردآوری شد. در مجموع محتوای 22 مصاحبه فردی و 26 سری مواد موضوعی مورد تحلیل کیفی محتوا با رویکرد قراردادی قرار گرفت. روش نمونهگیری مصاحبه‪شوندگان، هدفمند و در مورد اسناد ارزشیابی از سرشماری استفاده گردید. نتایج: شرکتکنندگان دیدگاههای وسیعی نسبت به ارزشیابی عملکرد اعضای هیأت علمی پرستار داشتند که پس از تجزیه و تحلیل، این دیدگاه‪ها و محتوای مستندات موجود در سه درونمایه اصلی قرار گرفتند: حیطه شایستگیهای فردی عضو هیأت علمی، حیطه فرایند اجرا و حیطه برایند کاری. مواردی که جزو مفهوم ارزشیابی عملکرد نبود ولی بر آن تأثیر داشت، تحت عنوان عوامل سازمانی طبقه‪بندی شد. نتیجه‌گیری: یافته‪های مطالعه حاضر، بر پیشنهاد صاحب‌نظرانی که موافق ترکیبی از نظام مبتنی بر ویژگیهای فردی، نظام مبتنی بر رفتار و نظام نتیجه‌مدار برای ارزشیابی عملکرد هستند، تأکید میکند، منتهی بجای ویژگیهای فردی، به شایستگیهای عضو هیأت علمی توجه میکند که قابل ارتقا و اصلاحپذیر هستند. در ضمن، توجه به برخی عوامل سازمانی که می‌توانند بر ارزشیابی عملکرد تأثیر بگذارند، اهمیت دارد.
واژه‌های کلیدی: ارزشیابی عملکرد، اعضای هیأت علمی پرستار، مطالعه کیفی، تحلیل محتوا
متن کامل [PDF 300 kb]   (2440 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل |
دریافت: ۱۳۸۸/۱/۱۶ | پذیرش: ۱۳۹۰/۵/۱۶
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Pazargadi M, Khatiban M, Asktorab T. Performance Evaluation of Nursing Faculty Members: A Qualitative Study. Iranian Journal of Medical Education. 2009; 8 (2) :213-227
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-852-fa.html

پازارگادی مهرنوش، خطیبان مهناز، اشک تراب طاهره. ارزشیابیعملکرد اعضای هیأت علمی پرستار: یک مطالعه کیفی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1387; 8 (2) :213-227

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-852-fa.html



دوره 8، شماره 2 - ( 12-1387 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی Iranian Journal of Medical Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3925