[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 8، شماره 2 - ( 12-1387 ) ::
جلد 8 شماره 2 صفحات 205-211 برگشت به فهرست نسخه ها
نظرات پرستاران شاغل در بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی همدان در مورد کاربردی بودن آموزش‌های دوره کارشناسی پرستاری
رضا برزو، محمود صفری، مسعود خداویسی، بی تا ترکمان
، Edu1374@yahoo.com
چکیده:   (16572 مشاهده)
مقدمه: متناسب بودن برنامه آموزشی پرستاران با وظایف آنان بر بالین امری اجتناب‌ناپذیر است. این مطالعه به منظور بررسی نظرات پرستاران شاغل در بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی همدان پیرامون کاربردی بودن آموزش‌های دوره کارشناسی پرستاری صورت گرفت. روش‌ها: در این مطالعه توصیفی و مقطعی، 172 نفر پرستار دانش‌آموخته شاغل در بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی همدان که دارای شرایط و معیار‌های پژوهش بودند، انتخاب شدند. برای جمع‌آوری اطلاعات از پرسشنامه‌ای که حاوی اطلاعات دمو گرافیک و برنامه‌های آموزشی دوره کارشناسی پرستاری بود، استفاده گردید. این اطلاعات شامل دروس پایه، اصلی، تخصصی، کارآموزی و کارآموزی در عرصه دوره کارشناسی پیوسته پرستاری بود که پس از تکمیل آن توسط پرسنل پرستاری، با استفاده از نرم‌افزار آماری SPSS‌ مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج: بیشترین و کمترین میانگین امتیازات در دروس پایه، به ترتیب متعلق به فیزیولوژی (79/2) و آمار حیاتی مقدماتی و روش تحقیق در پرستاری(62/1)، در دروس اصلی، داروشناسی (45/3) و اصول اپیدمیولوژی و مبارزه با بیماری‌ها (58/2) و در دروس تخصصی، پرستاری بیماری‌های داخلی و جراحی 1 و 3 (46/3) و پرستاری بهداشت جامعه 1 (34/2) بود. بیشترین و کمترین میانگین امتیاز در کارآموزی، پرستاری بیماری‌های داخلی و جراحی 1 (38/3) و پرستاری بهداشت جامعه (33/2) بود. در خصوص کارآموزی در عرصه، بیشترین و کمترین میانگین امتیاز مربوط به دروس پرستاری بیماری‌های داخلی و جراحی 3 و 4 (38/3) و پرستاری بهداشت جامعه (35/2) بود. نتیجه‌گیری: با توجه به اینکه بر کاربرد دروس و کارآموزی‌های مربوط به پرستاری داخلی و جراحی، بیشتر از سایر دروس تأکید شده و دروس زیربنایی مانند فیزیولوژی، آناتومی، داروشناسی، فرایند یادگیری و اصول آموزش به مددجو نیز از دیدگاه پرستاران شاغل کاربرد داشته است، به نظر می‌رسد که لازمست در برنامه‌ریزی آموزش پرستاری به این دروس توجه بیشتری شود. ضرورت مطالعات وسیع‌تر برای ارزیابی برنامه آموزش پرستاری دروس جدید و قدیم توصیه می‌شود.
واژه‌های کلیدی: آموزش پرستاری، برنامه درسی پرستاری، پرستاران شاغل
متن کامل [PDF 228 kb]   (2078 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل |
دریافت: ۱۳۸۸/۱/۱۶ | پذیرش: ۱۳۹۰/۵/۱۶
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Borzou R, Safari M, Khodavisi M, Torkaman B. The Viewpoints of Nurses towards Applicability of Nursing Curriculum in Hospitals Affiliated to Hamedan University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education. 2009; 8 (2) :205-211
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-851-fa.html

برزو رضا، صفری محمود، خداویسی مسعود، ترکمان بی تا. نظرات پرستاران شاغل در بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی همدان در مورد کاربردی بودن آموزش‌های دوره کارشناسی پرستاری. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1387; 8 (2) :205-211

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-851-fa.html



دوره 8، شماره 2 - ( 12-1387 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی Iranian Journal of Medical Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3962