دوره 8، شماره 1 - ( 6-1387 )                   جلد 8 شماره 1 صفحات 80-71 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ghaem H, Mohammad Salehi N, Mohammad Beigi A. Assessment Of Spending Leisure Time In Students Of Shiraz University Of Medical Sciences, 2005. Iranian Journal of Medical Education 2008; 8 (1) :71-80
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-778-fa.html
قائم هاله، محمدصالحی نرگس، محمدبیگی ابوالفضل. چگونگی گذراندن اوقات فراغت و همبسته‌های آن در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شیراز. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1387; 8 (1) :71-80

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-778-fa.html


، ghaemh@sums.ac.ir
چکیده:   (17451 مشاهده)
مقدمه: اوقات فراغت، فرصتی است که به فرد امکان می‌دهد تا هنگامی که از کار، اجتماعات یا تعهدات خانوادگی نسبتاً آزاد است، یک فعالیت ذهنی، تفریحی یا سرگرم‌کننده مطابق با سلیقه خود فراهم کند. این بررسی با هدف شناسایی علایق و گرایشات دانشجویان و میزان اطلاع آنان از امکانات دانشگاه، برای برنامه‌ریزی صحیح مسؤولین دانشگاه مطابق با سلیقه‌های دانشجویان انجام گرفت. روش‌ها: مطالعه مقطعی توصیفی- تحلیلی با نمونه ده درصدی از کل دانشجویان رشته‌های مختلف تحصیلی دانشگاه علوم پزشکی و با روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای بر روی 356 دانشجو انجام گرفت. اطلاعات با استفاده از پرسشنامه، جمع‌آوری و با نرم‌افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل گرفت. نتایج: میانگین اوقات فراغت 36/1±47/2 ساعت بود که دانشجویان 92±88 دقیقه را صرف قدم‌زنی در پارک، 81±77 دقیقه صرف تماشای تلویزیون، و 49±24 دقیقه صرف استفاده از امکانات ورزشی دانشگاه می‌کردند. مهمترین اولویت‌های دانشجویان برای پرکردن اوقات فراغت خود به ترتیب استراحت 9/70 درصد (249 نفر)، تفریح 7/59 درصد (209 نفر)، مطالعه درسی 4/48 درصد (170 نفر)، غیر درسی 9/47 درصد (168 نفر)، ورزش 2/28 درصد (99 نفر)، سرگرمی 9/22 درصد (80 نفر) بود. بین بعضی از فعالیت‌های انجام شده پسران و دختران دانشجو اختلاف معنی‌داری وجود داشت. نتیجه‌گیری: میزان اوقات فراغت دانشجویان علوم پزشکی شیراز در سطح دانشجویان تهران و لبنان است و به دلیل تفاوت در سلیقه‌ها و علایق دانشجویان مذکر و مؤنث و بر حسب مقطع تحصیلی آنها، دانشگاه باید برنامه‌ریزی جدی برای افزایش فعالیت‌های مفید در اوقات فراغت انجام دهد.
متن کامل [PDF 243 kb]   (7396 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل |
دریافت: 1387/9/12 | پذیرش: 1390/5/16 | انتشار: 1387/6/25 | انتشار الکترونیک: 1387/6/25

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education